چراغ گچی چیست؟

در معماری مدرن ، چراغ گچی به‌عنوان یکی از منابع روشنایی پرطرفدار ، مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته‌اند. این چراغ‌ها علاوه بر نوردهی عالی، امکانات زیادی را برای نورپردازی در اختیار طراحان داخلی قرار می‌دهند. چراغ‌‌های گچی با انواع متنوع فریم‌دار یا بدون فریم ظاهری لوکس و زیبا را به فضای شما داده و توانایی انطباق و یکپارچه شدن با محیط را دارند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا طراحان داخلی و دکوراسیون، استفاده از چراغ گچی را توصیه می‌کنند؟

آشنایی با چراغ گچی Gypsum Light

چراغ گچی یکی از پرکاربردترین انواع چراغ در نورپردازی داخلی است. به خصوص در مراکز تجاری و فروشگاه‌ها برای ایجاد نورپردازی متمرکز و برجسته کردن یک محصول یا یک مکان از این نوع چراغ‌ها استفاده می‌کنند. چراغ‌های گچی به دلیل هماهنگی و تناسبی که با المان‌های معماری برقرار می‌کنند، مورد پسند و علاقه بسیاری از طراحان داخلی هستند. این چراغ‌ها در واقع نوعی اتصال گچ‌بری شده هستند که تجهیزات چراغ را از دید بیننده پنهان می‌کنند. به این ترتیب کار تجهیزات نورپردازی به صورتی تمیز و یک‌دست نشان داده می‌شود. سطح رویی چراغ گچی قابلیت رنگ شدن دارد و این امتیاز کمی نیست.

 

انواع چراغ گچی را بشناسیم

چراغ‌های گچی با توجه به متریال ساخت، قابلیت سفارشی شدن را دارند. این مزیتی است که باعث شده تا افرادی که به طراحی‌های خاص و منحصر به فرد علاقه دارند، به سمت این سبک کار اقبال نشان دهند. چراغ‌های گچی بسته به کاربرد روی دیوار یا سقف در دو نوع توکار و روکار قابلیت تولید و عرضه دارد. بنابراین، به خوبی با سلیقه و سبک دلخواه مشتری قابل انطباق است. انواع این چراغ عبارتند از:

چراغ گچی توکار: این چراغ‌ها به راحتی با سقف ترکیب شده و با ویژگی‌های خاص و طراحی جذاب طرفداران بسیاری نیز دارند. اینکه چگونه نورپرازی فضای داخلی منزل یا محل کار خود را انجام دهید تصمیم بسیار مهمی است. چرا که علاوه بر ایجاد روشنایی و امکان دیدن و مشاهده،‌ به فضا شخصیت و روح نیز می‌بخشید. چراغ گچی توکار علاوه بر بدنه گچی و قابل رنگ‌آمیزی که دارد، امکان نصب چراغ LED را به شما می‌دهد. این ویژگی برای محو شدن در طراحی داخلی و ایجاد یکپارچگی بیشتر با فضا بسیار کارآمد است.

  • این نوع چراغ سطح مقطع‌هایی به صورت مربع، لوزی، مستطیل و دایره دارد. بنابراین می‌توانید مطابق با دکوراسیون فضا، طرح مناسب را انتخاب کنید. این چراغ‌ها عمدتا به صورت هالوژنی در بازار وجود دارند.

 ویژگی‌های خاص و طراحی جذاب است که طرفداران بسیاری نیز دارد. اینکه چگونه نورپرازی فضای داخلی منزل یا محل کار خود را انجام دهید تصمیم بسیار مهمی است. چرا که علاوه بر ایجاد روشنایی و امکان دیدن و مشاهده،‌ به فضا شخصیت و روح نیز می‌بخشید. چراغ گچی علاوه بر بدنه گچی و قابل رنگ‌آمیزی که دارد، امکان نصب چراغ LED را به شما می‌دهد. این ویژگی برای محو شدن در طراحی داخلی و ایجاد یکپارچگی بیشتر با فضا بسیار کارآمد است.

  • چراغ گچی روکار: این مدل از چراغ‌های سقفی معمولا با اشکال مکعبی یا استوانه‌ای سفارشی‌سازی می‌شوند و روی سطح گچی سقف کاربرد دارند.
چراغ گچی چیست - Gypsum Light

چراغ گچی چیست – Gypsum Light

10 مزیت نصب چراغ گچی

کاربرد هر المان در فضای ساختمان، هدف، مزایا و معایبی را در پی دارد. انتخاب یک محصول خاص اگر مطابق با نیازها و در هماهنگی بیشتری با سایر اجزای ساختمان باشد، رضایت بیشتری نیز ایجاد می‌کند. برخی از مزایای کاربرد چراغ‌های گچی در معماری داخلی ساختمان عبارتند از:

  1. ایجاد ایمنی قابل قبول و حفاظت از دید و سلامت چشم با ایجاد نوری یکنواخت و بدون خیرگی
  2. دارا بودن شدت نور مناسب و بهینه بودن مصرف انرژی در این چراغ‌ها
  3. تنوع در شکل و ابعاد
  4. ماده اولیه سازنده آن گچ بوده که دوست‌دار محیط زیست است و هیچ نگرانی از جانب آن برای سلامت انسان احساس نمی‌شود.
  5. قابلیت انطباق با انواع سبک‌های معماری و کاربرد آسان در سقف‌های کاذب
  6. به دلیل قابلیت رنگ‌پذیری به راحتی با طراحی و رنگ‌آمیزی ویژه مورد نظر شما منطبق می‌شود.
  7. سهولت تغییر منبع نور (گرم به سرد و برعکس)
  8. قابلیت ایجاد تنوع در سبک نورپردازی با استفاده از تغییر شکل منبع نور، رنگ آن و…
  9. قابلیت ساخت سفارشی در اشکال خاص و کمتر دیده شده
  10. به دلیل بهره‌گیری از منابع نوری کم‌مصرف، اقتصادی هستند.
چراغ گچی چیست - Gypsum Light

چراغ گچی چیست – Gypsum Light

چراغ‌های گچی در چه مواردی کاربرد دارند؟

از چراغ‌ گچی برای نورپردازی فضای پله‌ها، اتاق‌ها، سالن پذیرایی و بیمارستان‌ها و ادارات می‌توان استفاده کرد. این چراغ‌ در فضای زیر پله‌ها، زیر کابینت، و زوایای کنج ساختمان می‌توانند جنبه تزئینی داشته باشند و زیبایی بصری محیط را افزایش دهند. نورپردازی اصولی در طراحی داخلی می‌تواند بر عملکرد افراد در ادارات و سازمان‌ها تاثیر قابل توجهی بگذارد. ایجاد خستگی، سردرد و بی‌حوصلگی در فضای خانه یا محل کار و حتی مراکز خدماتی، گاهی به دلیل بی‌توجهی به این عنصر مهم و اساسی است.

نحوه ی نصب چراغ گچی-چراغ گچی چیست

نحوه ی نصب چراغ گچی-چراغ گچی چیست

چگونه چراغ گچی توکار بدون فریم را نصب کنیم؟

مراحل نصب این چراغ‌ها بسیار آسان و سریع است. از این‌رو، از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه هستند. برای نصب چراغ‌های گچی به شیوه زیر عمل

می‌کنیم:

  1. ابتدا لازم است سقف کاذب را مطابق با شکل چراغ و اندازه‌های آن برش دهیم.
  2. تجهیزات نصب این چراغ‌ها به خوبی با ضخامت انواع سقف‌های کاذب انطباق دارند و به سادگی کار نصب چراغ انجام می‌شود.
  3. برای جلوگیری از نفوذ بتونه و رنگ به داخل فریم چراغ،‌ روی فریم را با چسب کاغذی می‌پوشانیم.
  4. تمام نواحی اطراف چراغ را با بتونه پوشش می‌دهیم.
  5. پس از خشک شدن بتونه، تمام بخش‌های کنار چراغ را با سنباده‌ای مناسب، صیقل می‌دهیم تا سطحی یکدست برای رنگ‌آمیزی ایجاد شود.
  6. رنگ مورد نظر را روی فریم و نواحی اطراف آن اجرا می‌کنیم
  7. در پایان، منبع نوری را که برای چراغ خود در نظر دارید نصب کنید.

 

قیمت چراغ گچی

قیمت چراغ گچی مانند سایر چراغ‌ها به پارامترهای متعددی بستگی دارد. مواد اولیه، مدل ساخت، طراحی و کیفیت متریال و… در کنار فاکتورهای اقتصادی و سیاسی، نرخ ارز و داخلی یا خارجی بودن محصول، بر قیمت اثرگذار است. برای مشاهده و خرید چراغ گچی به صفحه مربوطه مراجع کنید و جهت اطلاع از قیمت با مشاوران ما در مهندسی روشنایی نورا در ارتباط باشید.

پروژه های چراغ گچی

مهندسی روشنایی نورا در بسیاری از پروژه های اداری ، تجاری ، مسکونی و… با بسیاری از معماران خلاق کشور افتخار همکاری داشته است و چراغ گچی از انتخاب همیشگی معماران بوده است. تیم نورا با ارائه بهترین مشاوره نورپردازی ، زیباترین طراحی نور و تولید و اجرای با کیفیت از ابتدا تا انتهای پروژه لایتینگ همرا شما خواهد بود تا بهترین تجربه را داشته باشید. برای مشاهده ی دیگر پروژه های نورپردازی کلیک کنید

سخن پایانی

چراغ‌های گچی مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. آنها، نه تنها منبعی ایده‌آل برای نورپردازی به شمار می‌آیند، بلکه برای ایجاد زیبایی و هماهنگی در طراحی داخلی فضاهای گوناگون نیز بسیار مورد توجه هستند. چراغ‌های گچی مزایای فراوانی چون قابلیت رنگ‌پذیری، انواع مختلف طراحی و قابلیت نصب آسان، را ارائه می‌دهند. این موضوع، استفاده از آن‌ها در انواع فضاها از جمله منازل، فروشگاه‌ها، ادارات، و فضاهای تجاری را بسیار پرکاربرد کرده است.

چراغ‌های گچی به دلیل ویژگی سفارشی‌سازی، توانایی ایجاد شخصیت و پرسونای خاص در فضا را دارند. این ویژگی در طراحی داخلی بسیار اهمیت دارد و به طراحان و معماران قدرت مانور ویژه‌ای در نورپردازی می‌دهد. اینکه بتوانید از منابع نور در محیط به عنوان المانی خاص و اثرگذار استفاده کنید، یک فرصت منحصر به فرد است. چراغ گچی فرصتی برای متفاوت بودن به فضا می‌دهد.

جستجو

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.