نکات کلیدی نورپردازی سالن زیبایی

نورپردازی سالن زیبایی به منظور بهره‌مندی از فضای مناسب در راستای انجام فرآیندهای آرایشی، می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. با توجه به اینکه در سالن زیبایی نور نقش تعیین کننده‌ای در روند نمایشی ایفا می‌کند، لازم است برای بخش‌های مختلف در لاین‌های متفاوت زیبایی، سراغ طراحی روشنایی و نورپردازی به سبک‌های متفاوت با استفاده از چراغ‌های مخصوص رفت. نورپردازی مناسب و حساب شده، علاوه بر اینکه به روشنایی فضا کمک می‌کند، بلکه سبب نمایش دقیق جزئیات و اجرای بهتر فرآیندهای آرایشی می‌شود.

به علاوه باید در نظر داشت که نور در سالن زیبایی، نباید سبب آزار و اذیت چشم شود. در نتیجه کیفیت نور به طور ویژه‌ای مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. از این رو در ادامه قصد داریم، با ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با اهمیت نورپردازی در سالن زیبایی، انواع آن، فاکتورهای انتخاب نورپردازی مناسب برای بخش‌های مختلف و مواردی از این دست، شما را با بایدها و نبایدهای این مسیر آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر با بخش

نورپردازی سالن زیبایی

نورپردازی سالن زیبایی

اهمیت نورپردازی سالن زیبایی

طراحی نورپردازی مناسب در سالن‌های زیبایی ، بیشتر از اینکه برای مراجعه‌کنندگان اهمیت داشته باشد، از نظر نحوه عملکرد کارکنان مورد توجه قرار می‌گیرد. تنظیم نور مناسب برای بخش‌های مختلف، می‌تواند با در نظر داشتن فاکتورهایی چون زاویه نور، رنگ نور و یا نوع سیستم نوری صورت بگیرد.

در حقیقت باید چنین گفت که در صنعتی مانند آرایشگری که هر سایه رنگی از اهمیت بسیاری در تغییرات چهره برخوردار است، نور ضعیف می‌تواند همه چیز را خراب کند. برای جلوگیری از اعوجاج رنگ، رعایت حال مشتری و داشتن رنگ مو و آرایش یکسان در سالن‌های زیبایی، نورپردازی با رندر رنگی بالا ترجیح داده می‌شود.

با در نظر داشتن اینکه در سالن‌های آرایشی انواع خدمات با استفاده از کنتراست‌های رنگی به نتیجه می‌رسد، تناسبات این رنگ‌ها تنها به واسطه نور قابل مشاهده خواهد بود. نورهای رنگی با شدت روشنایی خیلی کم و یا حتی خیلی زیاد، مانع نمایش درست تناژهای رنگی خواهد شد. این فاکتور در آرایش صورت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

علاوه بر بحث‌های مربوط به رنگ‌ها، نمایش آرایش روی جزئیات هم متمرکز خواهد بود. زمانی که شما از منبع نوری باکیفیت و مناسب با فاصله و زاویه درست بهره نگیرید، بسیاری از جزئیات را نادیده خواهید گرفت. به همین دلیل گاها مشاهده می‌شود که سطح پوست به خوبی پوشش داده نشده و یا آرایش ظرافت مد نظر را ندارد.

اهمیت نورپردازی سالن زیبایی

اهمیت نورپردازی سالن زیبایی

انواع نورپردازی در سالن زیبایی و آرایشگاه‌ها

جدا از اهمیتی که در رابطه با نورپردازی سالن‌های زیبایی مطرح شد، باید گفت تنوع بسیاری در قالب‌های مختلف برای نورپردازی سالن در نظر گرفته می‌شود‌. اساسا چراغ روشنایی در یک سالن دو هدف را دنبال می‌کنند که شامل تامین نور و زیبا به نظر رسیدن و تناسب با دکوراسیون سالن می‌شود. در نتیجه در تعریف انواع نورپردازی برای سالن‌های زیبایی، این اهداف مورد نظر قرار می‌گیرند. در ادامه هر یک از انواع نورپردازی‌ها برای اهداف مورد بحث، مطرح شده است:

  • نورپردازی محیط سالن زیبایی

در وهله اول نیاز به نورپردازی جهت ایجاد فضای روشن خواهد بود. در واقع این نوع نورپردازی روی روشنایی محیط تمرکز دارد و با استفاده از نورهای آفتابی و مهتابی به نتیجه می‌رسد. توجه داشته باشید که استفاده از نورهای ترکیبی در این سبک نورپردازی، به منظور جلوگیری از اذیت چشم صورت می‌گیرد. عموما برای نورپردازی کلیت محیط به چراغ خطی روی آورده می شود چرا که با در نظر گرفتن طول زیاد این چراغ ها می توان سالن را به طور یکدست روشن کرد به علاوه زیبایی بصری آن نیز بسیار چشم‌گیر است

  • استفاده از نورپردازی دکوراتیو در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی

همانطور که گفته شد، یکی از اهداف نورپردازی در سالن‌ زیبایی، مربوط به بحث دکورسازی و ایجاد یک فضای لوکس برای مشتریان است. استفاده از چراغ‌های به خصوص در قالب‌های تزئینی و یا نورپردازی با استفاده از سبک‌های مختلف، به منظور ایجاد تناسب و هارمونی بین دکوراسیون و ساختارهای مختلف آن ، در زیرمجموعه نورپردازی دکوری قرار می‌گیرد.

 

انواع نورپردازی در سالن زیبایی و آرایشگاه‌ها

انواع نورپردازی در سالن زیبایی و آرایشگاه‌ها

  • استفاده از نور مخفی در نورپردازی دور آینه

استفاده از چراغ‌های مخصوص در حاشیه‌های آینه، نه تنها به مشتری کمک می‌کند تا ظاهر خود را در کنار تغییرات بررسی کند، بلکه آرایشگر امکان برخورداری از نور بیشتر را در اختیار خواهد داشت. در حقیقت باید چنین گفت که نورپردازی دور آینه به سبب ایجاد شرایط ایده‌آل برای بررسی دقیق‌تر رنگ‌ها، بیشتر با هدف کمک به تسلط آرایشگر طراحی می‌شود.

با در نظر داشتن نحوه عملکرد نور در حوزه‌های مختلف، انواع مذکور برای نور سالن زیبایی تعریف می‌شود‌. این انواع هر یک به چراغ به خصوصی جهت نورپردازی نیاز دارند و به لحاظ سطح روشنایی، از سیستم‌های منحصربه‌فرد بهره می‌گیرند.

  • نورپردازی مناسب با توجه به نوع کار

حال که با انواع و نکات ویژه مربوط به نورپردازی سالن‌های آرایشی آشنا شدید، زمان آن رسیده تا به سبک‌های نورپردازی برای لاین‌های مختلف زیبایی بپردازیم. در ادامه نور مناسب برای بخش‌های مختلف در لاین‌های زیبایی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

نورپردازی سقف

از جمله بخش‌های مهم برای نورپردازی، می‌توان به نورپردازی در سقف اشاره کرد. در سالن‌های زیبایی این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که نور از بالا به پایین تابیده شود. با توجه به اینکه در هر سالن بسته به شرایط فضا، ارتفاع متفاوتی تعریف می‌شود، در انتخاب قدرت منبع نوری و عملکردی که برای فواصل مختلف دارد، باید تناسب را رعایت کرد. برای نورپردازی سقف، بهترین گزینه‌ چراغ سقفی است که می‌تواند بسته به ارتفاع، آویزان بودن یا نبودن آن انتخاب شود.

نورپردازی اتاق‌ها

در هر سالن زیبایی علاوه بر لاین‌های زیبایی، بخش‌های مختلفی به عنوان بخش پذیرش، اتاق انتظار و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود. در چنین قسمت‌هایی، در نظر داشتن زیبایی و جلوگیری از اذیت چشم به دلیل تابش نور غیراستاندارد، اهمیت به مراتب بالایی پیدا می‌کند. اغلب در این بخش‌ها، توصیه می‌شود از نورهای گرم بهره گرفته شود. چرا که نورهای سرد باعث آزار چشم شده و چندان گزینه‌های لوکسی نیستند.

نورپردازی سقف - نکات کلیدی نورپردازی سالن های زیبایی

نورپردازی سقف سالن زیبایی

نورپردازی فضای کاری

بخش اصلی و بسیار مهم در بحث نورپردازی، مربوط به فضای کاری برای لاین‌های مختلف زیبایی می‌شود. برای اینکه تناژهای رنگی در درست‌ترین حالت خود نمایش داده شوند، باید از منبع نوری با ویژگی‌های نور طبیعی بهره گرفته شود. توجه داشته باشید که نور آرایشگاه نباید سبب اصلاح رنگ‌ها شود ؛ چرا که نیاز است در صورت عدم حضور فرد در آرایش هم همان رنگ‌ها مشاهده شود‌. به همین دلیل استفاده از یک منبع نور با خصوصیات نور طبیعی به طور جدی توصیه می‌شود. یکی از چراغ هایی که عموما معماران در طراحی سالن های زیبایی در نظر می گیرند ؛ چراغ گچی است یکدست شدن این چراغ با سقف و نور کافی که برای هر لاین فراهم می کند از مهم ترین دلایل این انتخاب است

نورپردازی لاین ناخن در سالن زیبایی

به کارگیری نور با قابلیت نمایش دقیق جزئیات، برای بحث کار و طراحی ناخن، از دیگر مولفه‌های مهم در روند نورپردازی خواهد بود. با توجه به اینکه لاک‌ها و محصولات مختلف مربوط به طراحی ناخن، از تنوع رنگی در تناژهای مختلفی برخوردار هستند، اغلب توصیه می‌شود از نور مناسب به منظور ایجاد شرایط برای نمایش دقیق بهره گرفته شود.

در واقع فاکتورهای مربوط به استفاده از منبع نوری مناسب و استاندارد برای سالن زیبایی، بر پارامترهایی چون افزایش دقت و ایجاد شرایط بهتر برای کسب درک بهتر از ترکیبات رنگی، تاکید دارد. به همین دلیل اشکال مختلف چراغ با ساختارها و میزان قدرت متفاوت، طراحی و ساخته شدند که می‌توانند به ایجاد دید بهتر برای ناخن‌کارها کمک کنند.

نکات کلیدی نورپردازی سالن زیبایی - نورپردازی لاین ناخن سالن زیبایی

نورپردازی لاین ناخن سالن زیبایی

نکات مهم درباره شاخص‌های نورپردازی در آرایشگاه

به منظور تعریف نور مناسب، برخی شاخص‌ها تعریف شده که به افراد کمک می‌کنند تا با در نظر داشتن شرایط و فضای داخلی سالن، بهترین گزینه را انتخاب کنند. از این رو باید گفت این شاخص‌ها شامل مواردی می‌شوند که در ادامه مطرح شده است:

توجه به دمای رنگ

نورها با توجه به رنگی که دارند، دمای به خصوصی پیدا می‌کنند‌. اغلب توصیه می‌شود از رنگ‌های گرم در سالن‌های زیبایی و برای محیط کار کارکنان آن بهره گرفته شود. رنگ‌های سرد مانند سفید و مهتابی، نمی‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سالن زیبایی باشند. از این رو بهترین گزینه، رنگ آفتابی با دمای 4000 و 3000 کلوین است تا بهترین نمایش را از آرایش به افراد ارائه دهد.

میزان شاخص رنگ یا CRI در نورپردازی سالن زیبایی

شاخص رنگ که به صورت CRI مورد معرفی قرار می‌گیرد، که همان ظرفیت منبع نور برای انعکاس رنگ است. بهترین شاخص رنگ برای چراغ مورد استفاده در نورپردازی آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، 86 و بالاتر از آن است.

سطح روشنایی در آرایشگاه ها

ههمانطور که از عبارت سطح روشنایی پیداست، این فاکتور، میزان سطحی که توسط نور روشن می‌شود را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای محیط آرایشگاهی، بین 300 تا 700 لوکس می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

رعایت این نکات و فاکتورها در رابطه با انتخاب چراغ مناسب برای سالن زیبایی، می‌تواند به برخورداری از فضای ایده‌آل و مناسب کمک زیادی کند. به همین دلیل انواع چراغ‌های نورپردازی با ساختار و عملکرد متفاوت، برای فضاهای مختلف طراحی و ساخته شده است.

نکات کلیدی نورپردازی سالن زیبایی- سطح روشنایی در آرایشگاه ها

سطح روشنایی در آرایشگاه ها

فاکتورهای انتخاب چراغ مناسب برای سالن زیبایی

به منظور انتخاب چراغ برای نورپردازی فضای داخلی سالن‌های زیبایی، باید به چند نکته توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این فاکتورها شامل مواردی می‌شود که در ادامه به طور کلی مطرح شده است.

– تناسب نحوه نورپردازی با محیط از جمله نکات مهمی است که می‌توان آن را در خصوص توجه به نسبت نور زرد و سفید در آرایشگاه مورد بحث و بررسی قرار داد. از آنجایی که ترکیب دو رنگ نوری به ایجاد نورپردازی بهتر کمک می‌کند، بهتر است استفاده از یک رنگ نور کنار گذاشته شود. به همین دلیل باید نسبت رنگ‌های مهتابی و آفتابی را طوری در نظر بگیرید که رنگ گرم قالب باشد و در عین‌ حال به زردی نزند.

– همچنین لازم است به نورپردازی درست برای ازبین‌بردن سایه‌ها توجه داشته باشید. وجود سایه می‌تواند سبب خطا در فرآیندهای مختلف آرایشی شود. به همین دلیل نرم بودن نور و تابش آن از زاویه‌های درست، عامل اصلی جهت ممانعت در ایجاد سایه خواهد بود‌.

– نشان دادن رنگ‌ها به‌طور دقیق به واسطه انعکاس درست رنگی، از دیگر پارامترهای قابل بحث برای انتخاب چراغ مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید که این پارامتر می‌تواند میزان دقت عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد.

انتخاب چراغ مناسب در سالن های زیبایی - نکات کلیدی نورپردازی آرایشگا ها و سالن های زیبایی

انتخاب چراغ مناسب در سالن های زیبایی

سخن پایانی

در حالت کلی باید گفت نورپردازی سالن زیبایی، ظاهر فضا را بهبود می‌بخشد و همچنین حس بهتری به مشتریان شما می‌دهد. از این رو نباید از ایده‌ها و نکات نورپردازی آرایشگاه‌ها غافل شوید. اینکار به شما کمک می‌کند تا از روشنایی ایده‌آل و استاندارد هر بخش در لاین‌های زیبایی، اطمینان حاصل نمایید. اگر شما هم به دنبال اجرای ایده‌های کاربردی و زیبایی جهت نورپردازی سالن زیبایی خود هستید، می‌توانید با توجه به نکات مطرح در مقاله، از سیستم‌های نورپردازی مناسب بهره بگیرید. اینکار به افزایش کیفیت عملکرد شما در لاین‌های مختلف زیبایی کمک بزرگی خواهد کرد.

جستجو

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.