چراغ مگنت چیست؟ و چگونه کار می کند؟

آیا تاکنون نام چراغ مگنت به گوشتان خورده است؟ البته این چراغ با عناوین متفاوتی چون مولتی ترک، چراغ مغناطیسی، چراغ آهنربایی، چراغ های ریلی آهنربایی و چراغ های توکار و روکار مغناطیسی(آهنربایی) شناخته می شوند. اگر باز برایتان آشنا نیست یا علاقه مندید بیشتر با این سیستم روشنایی آشنا شوید؛  پس پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

چراغ مگنت یا مغناطیسی این روزها بسیار پرطرفدار شده اند و در بازار از محبوبیت خاصی برخوردارند. این تکنولوژی جدید اغلب در دیزاین ها و فضاهای داخلی ساختمان به کار می روند. اما به نظر شما دلیل محبوب شدن چراغ مگنت چیست؟ ابتدا بهتر است ببینیم چراغ های مگنت چگونه کار می کنند؟

چراغ مگنت چیست - magnet light

نور مگنت

با به‌روزشدن دانش طراحی داخلی و تغییر مداوم سلیقه‌ها در جامعه، نیازهای جدیدی در نورپردازی معماری مدرن نیز به وجود آمده است. در کنار ترند شدن برخی از سبک‌های دکوراسیون، تولید مدل‌های خاص چراغ‌های روشنایی پا به عرصه گذاشته‌اند. چراغ مگنت یکی از جدیدترین‌هاست که برای تامین بخشی از نیازهای جهان مدرن طراحی شده است. تمایل شدید نسل جدید به حرکت و تغییر و فرار از یک‌جانشینی، صنعت تولید محصولات روشنایی را به سمت طراحی چراغ‌های مگنتی برد. چراغ‌هایی که با شما حرکت می‌کنند!

چراغ مگنت ؛ سیستم روشنایی جدیدی از چراغ های ال ای دی است که با تکنولوژی مگنت (مغناطیسی) به شکل های توکار و روکار تولید و طراحی می شوند و علاوه بر روشنایی بسیار به زیباتر شدن فضا کمک می کنند. در این روش ؛ اتصال چراغ ها بدون سیم کشی و به کمک ریل های مغناطیسی(مگنتی) انجام می شود. در واقع مسیر این ریل دارای هادی های الکتریکی است که به کمک آن؛ چراغ های نصب شده داخل ریل روشن می شوند.

توجه داشته باشید که برخلاف سیستم های روشنایی قدیمی شما می توانید در هر زمانی که خواستید منابع نور را در داخل ریل حرکت داده و به زبان ساده تر چراغ ها را  جا به جا کنید و به راحتی با تغییر دیزاین منزل یا محل کار جای منابع نوری و حتی مدل چیدمان آن ها را تغییر دهید.

به طور کل باید گفت این چراغ ها به آسانی نصب و به راحتی جا به جا می شوند و درون ریل خود حرکت می کنند. از این رو نه تنها محدودیتی ندارند بلکه بسیار هم باعث تنوع در محیط خواهند شد و شما می توانید در هر مکان و شرایط زمانی از این ابزار در سیستم های روشنایی خود استفاده کنید.

انواع چراغ مگنت:

طیف وسیعی از چراغ‌های مگنت توسط شرکت‌های تولیدکننده صنایع روشنایی به بازار عرضه می‌شوند. شناخت انواع این چراغ‌ها در قدرت تصور ما برای ایجاد طراحی‌های خلاقانه بسیار موثر است. برخی از انواع چراغ‌های مگنتی عبارتند از:

  • چراغ مگنت خطی

این نوع از چراغ‌های آهنربایی، هم به صورت ثابت و هم متحرک طراحی می‌شوند. عموما برای ایجاد نور خطی و نورپردازی عمومی محیط کاربرد دارند. طول و رنگ بدنه این چراغ‌ها متنوع بوده و قابل انتخاب است.

  • چراغ مگنت ریلی

چراغ‌ مگنت ریلی یا اسپات همانطور که از نام‌شان پیداست برای نورپردازی متمرکز و کانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ بدنه این چراغ نیز قابل انتخاب است.

  • چراغ مگنت لیزر بلید

چراغ مگنت بلید مانند چراغ‌های خطی مگنتی به صورت ثابت و متحرک تولید می‌شوند. تفاوت در این است که، از آن‌ها علاوه بر نورپردازی عمومی، می‌توان به صورت متمرکز نیز تامین نور داشت. علاوه بر این، دارای ویژگی نور پنهان یا مخفی بودن منبع نور هستند که خیره‌گی در برخورد چشم با نور را به صفر می‌رساند.

  • چراغ مگنت آویز

چراغ‌ مگنت آویز ، طراحی مینیمال و مدرنی دارند که به آن‌ها قابلیت تنوع طول، قطر و رنگ‌های مختلف را داده است. این نوع از چراغ مگنتی نوری متمرکز در محیط ایجاد کرده و زیبایی حیرت‌انگیزی دارد.

  • چراغ مگنتی تیلت

چراغ مگنت تیلت به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امکان زاویه‌پذیری (فکی) دارند. از این طریق طراحان می‌توانند نورپردازی عمومی و اصلی فضا را با قدرت مانور بالاتری انجام دهند.

نحوه نصب چراغ مگنت چگونه است؟

با توجه به نحوه نصب نیز می‌توان چراغ‌های آهنربایی را رده‌بندی کرد. چرا که هر کدام از این شیوه‌های نصب در ظاهر و ویژگی‌های چراغ تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. این طبقه‌بندی عبارت است از: این موضوع به نوع ریل مغناطیسی که انتخاب و خریداری می‌کنید، بستگی دارد. علاوه بر حق انتخاب در نحوه نصب، شما نوع منبع نور را نیز می‌توانید انتخاب کرده و حتی پس از مدتی تغییر دهید.

نصب چراغ مگنت روکار

ریل‌های روکار آهنربایی معمولا در عرض 20 میلی‌متر و با جنس آلومینیوم اکترود در بازار عرضه می‌شوند. تکنولوژی به کار رفته در این ریل‌ها نیروی مغناطیسی است که اتصال ریل با منابع نور را ممکن می‌کند. پوشش بدنه ریل‌های مگنتی، الکتروستاتیک است و رنگ مشکی مات در آن طرفداران بیشتری دارد. ریل‌های روکار شیارهای در قسمت بالایی خود دارند که امکان نصب آن‌ها روی سطح دیوار یا سقف را فراهم می‌کند. این شیارها حتی امکان نصب چراغ‌های آویز را به طراحان خواهند داد و کمی مهارت در نصب می‌تواند مانور نورپردازی خلاقانه‌ای ایجاد کند.

نصب چراغ مگنت توکار

این نوع از چراغ‌ها نیز مانند چراغ‌های روکار در عرض 20 میلی‌متر و جنس آکسترود ساخته می‌شوند. پوشش بدنه آن‌ها نیز الکتروستاتیک بوده تا حس برق‌گرفتگی ایجاد نکند و عموما در رنگ مشکی انتخاب می‌شوند. فرق این نوع از چراغ‌ها با نمونه‌های روکار در طراحی تریملس trimless آن‌هاست. این مدل طراحی برای کاربرد این چراغ مگنت در سقف کاذب در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، در زمان نصب ریل‌ها داخل سقف کاذب قرار می‌گیرند و سپس منابع نوری به آن متصل می‌شوند. تغییر زاویه نورپردازی در این سبک از چراغ‌ها نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

چراغ مگنت توکار

چراغ مگنت توکار

نصب چراغ مگنتی در حالت آویز

همانطور که اشاره شد، ریل‌های روکار طوری طراحی شده‌اند که انواع تجهیزان بکسل روی آن‌ها قابل جایگذاری است. بنابراین به راحتی می‌توان از این ریل‌ها در نصب چراغ‌های آویز نیز استفاده کرد. نکته قابل توجه در انتخاب چراغ‌های آویز ارتفاع سقف است. در فضاهایی که این ارتفاع در اندازه استاندارد نیست، استفاده از چراغ‌های آویز یک خطای بسیار بزرگ در طراحی داخلی محسوب می‌شود.

چراغ مگنت در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

چراغ‌ مگنت ریلی را در مکان‌های فراوانی با توجه به کاربری و سبک طراحی داخلی می‌توان مورد استفاده قرار داد. برخی از این فضاها عبارتند از:

  • کاربرد در فضای منازل: از این سبک چراغ می‌توان برای نوپردازی اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام، فضای زیر پله‌ها در خانه‌های دوبلکس و حتی کمدها و کشوها استفاده کرد.
  • کاربرد در فضاهای کاری-اداری-تجاری : از این چراغ‌ها برای روشنایی عمومی در اداره‌ها، دفتر شرکت‌ها، کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها، واحدهای تولیدی و پاساژها برای بهبود دید و عملکرد استفاده می‌شود.
نور مگنت در فضای اداری

نور مگنت در فضای اداری

چگونه چراغ مگنت متناسب با فضای خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب درست چراغ و متناسب با محیط خود علاوه بر شناخت انواع چراغ‌های آهنربایی باید نکات دیگری را نیز در نظر بگیرید. آسانی تامین لوازم جانبی، راحتی نصب و هماهنگی با سایر چراغ‌های محیط اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. جالب است بدانید که در طراحی استاندارد سیستم نورپردازی 5 مدل وجود دارد:

  • مدل L
  • مدل I
  • مدل U
  • مدل خطوط موازی
  • مدل مربعی

هر کدام از این مدل‌ها برای محیط‌های مختلف قابل استفاده است. مثلا مدل L برای راهروها و اتاق نشیمن کاربرد بیشتری دارد. شما با دیدن الگوهای طراحی دیزاینرهای داخلی حرفه‌ای، می‌توانید به شکل و طراحی متناسب با فضای خود دست پیدا کنید.

نکته : مدل های ذکر شده ، حالت استاندارد و رایج نصب چراغ مگنت است ؛ طرح های دیگر نیز بنابر طراحی معمار قابل اجرا می باشد

انتخاب چراغ مگنت متناسب با فضا

انتخاب چراغ مگنت متناسب با فضا

برای خرید چراغ مگنت به چه نکاتی توجه کنیم؟

حتی اگر تمام اطلاعات این مقاله را خیلی خوب به خاطر بسپارید، بدون دانستن نکات قابل توجه در زمان خرید، ممکن است درست انتخاب نکنید. این نکات عبارتند از:

  1. از کیفیت ساخت و برند چراغ آهنربایی و مقاوم بودن آن در برابر ضربه اطمینان حاصل کنید. کیفیت متریال استفاده شده در چراغ تا حد زیادی با شهرت برند قابل ارزیابی است.
  2. چراغ آهنربایی باید لومن یا روشنایی قوی‌ و مناسبی را برای فضای شما ایجاد کند. درباره توان و ولتاژ مناسب فضای خود تحقیق کنید.
  3. طول کابل برق مورد نیاز برای فضای مدنظرتان از موارد مهم در زمان خرید است. این کابل با اتصالی محکم به چراغ وصل می‌شود و به سادگی قابل استفاده است.
  4. این چراغ‌ها با توجه نوع‌شان از ماژول‌های COB LED و SMD LED با طول عمر بیش از 50000 ساعت برخوردارند. دمای رنگ استفاده شده در نور آن‌ها معمولا 3000 و 4000 کلوین است.
خرید چراغ مگنت

خرید چراغ مگنت

مزایای چراغ مگنت نسبت به چراغ های دیگر :

تا اینجا به طور کلی با چراغ مگنت و نحوه نصب و کاربرد آنها شدید. در این بخش می خواهیم به طور مفصل به برسی مزایای این سیستم روشنایی نسبت به چراغ های دیگر بپردازیم.

  • یکی از مزایای مهم این چراغ ها ؛ ایمنی بسیار بالای آن است. به زبان ساده تر خطر برق گرفتگی در این چراغ ها بسیار پایین است چرا که طراحی آن بر پایه ولتاژهای 48 ولت است. اگر با مهندسی برق و جریان های الکتریکی آشنایی داشته باشید، باید بدانید که ولتاژ 48 ولت هیچ خطری در مصارف عمومی نداشته بنابراین در پروژه های بزرگ و با ریسک بالا با خیال راحت می توانید چراغ های مگنت را جایگزین چراغ های دیگر کنید و همینطور این ولتاژ پایین باعث می شود زمانی که شما قصد دارید چراغ ها را درون ریل جا به جا کنید بدون هیچگونه خطر و آسیبی و با خیال راحت این کار را انجام دهید.
  • محدودیتی در انتخاب چراغ ها وجود ندارد، چرا که با استفاده از ریل های مغناطیسی می توانید به راحتی چراغ های بیشتری را به سیستم روشنایی اضافه کرده و نورپردازی بهتری داشته باشید. در پاراگراف بالا چراغ هایی که در این سیستم می توان استفاده کرد را نام بردیم.
  • طراحی ریل های مگنت در انواع مختلف توکار و روکار باعث می شود بتوانید با خلاقیت بیشتری به طراحی محیط بپردازید و همینطور به خاطر جا به جایی سریع و نصب آسان آن می توانید با تغییر دکوراسیون محیط، سیستم روشنایی را نیز تغییر دهید و این یعنی بدون فرایند بازسازی و پرداخت هزینه های زیاد؛ سیستم روشنایی و نورپردازی محیط را با دکوراسیون هماهنگ کنیم. پیشنهاد ما این است که قبل از هر اقدامی با مشاوران ما در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید چرا که مشاوره نورپردازی هم می تواند روند طراحی داخلی را تسریع کند و هم هزینه لایتینگ را کاهش دهد چرا که مشاور با بررسی نقشه ی ساختمان متناسب ترین چراغ را پیشنهاد می دهد که این امر باعث بهبود روند طراحی داخلی خواهد شد
  • می توانید از چراغ هایی مانند چراغ ریلی در این سیستم استفاده کنید که به وسیله ی آن ؛ زاویه منابع روشنایی را تغییر دهید و نورپردازی های مختلفی در یک محیط داشته باشید. تعداد منابع روشنایی را می توان افزایش یا کاهش داد. اگر فکر می کنید شدت نور برای محیط کافی نیست به راحتی می توانید تعداد چراغها را بر روی ریل افزایش دهید و اگر روشنایی محیط زیاد باشد ، می توان از چراغهای کمتری استفاده نمود.

 

مزایای نور مگنت

مزایای نور مگنتی

نحوه نگهداری از چراغ مگنت برای طول عمر بیشتر

برای بهبود عملکرد تمامی چراغ‌ها، رعایت برخی امور و انجام کارهایی سبب افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود. برخی از این نکات عبارتند از:

  • تمیزکردن منظم: نشستن گرد و غبار و آلودگی بر روی چراغ‌ها با ایجاد حرارت اضافی عمر مفید چراغ را کاهش می‌دهد. پاک کردن چراغ‌ها به صورت منظم باعث حفظ روشنایی محیط و افزایش زیبایی و کارایی آن‌ها می‌شود.
  • بررسی اتصالات و کابل‌ها: بررسی دوره‌ای کابل‌های برق در چراغ‌ها و رفع آسیب‌های مختلف از جمله ترک‌خوردگی یا قطعی آن‌ها از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری می‌کند.
  • استفاده در محل مناسب: این چراغ‌ها نباید در تماس با رطوبت یا مواد شمیایی قرار گیرند. بنابراین از مناسب بودن محل نصب آن‌ها و در امان بودن از ضربه و آسیب، اطمینان حاصل کنید.

 

سخن پایانی

چراغ مگنت یکی از سیستم‌های جدید و پیشرفته در عرصه نورپردازی مدرن در معماری داخلی است. این چراغ با استفاده از خاصیت مغناطیسی بین ریل‌ها و منابع نوری، امکان جابه‌جایی و تغییر زاویه نورپردازی را به خوبی فراهم می‌کند. همچنین قابلیت نصب آسان بر روی سطوح مختلف را داراست. در حال حاضر، چراغ‌های مگنتی توکار، روکار، و آویز در بازار موجود هستند و از آن‌ها در فضاهای متنوعی استفاده می‌شود.

استفاده از چراغ آهنربایی در طراحی نورپردازی معماری مدرن، امکانات بسیاری را برای طراحان فراهم می‌کند، از جمله امکان نصب آسان بدون نیاز به ابزار خاص، افزایش منابع نور، تنوع در نوع و تعداد منابع نوری. همچنین، زیبایی ظاهری منحصر به فرد چراغ مگنتی، جذابیت بصری فضای مورد نظر را افزایش می‌دهد. بسیاری از چراغ های مگنتی که در مجموعه نورا تولید می شوند الهام گرفته شده از برند های معتبر دنیا از جمله Lucibel ، Iguzzini ، Jcc و … می باشد. همانطوری که همیشه گفتیم کارشناسان ما همواره در طول مسیر مشاوره تا نصب هر نوع چراغی در کنارتان هستند تا بهترین ها را تجربه کنید.

گردآورنده: واحد فنی مهندسی روشنایی نورا

جستجو

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.