نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر میزان فروش

در مقالات پیشین به طور کلی به بررسی نورپردازی دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی و تجاری پرداختیم. در این مبحث به طور مشخص قصد داریم نورپردازی فروشگاه ها و محیط های تجاری را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل زیادی در فروش یک محصول تاثیرگذارند از جمله : تخفیفات متنوع ، انواع تبلیغات ، محل فروشگاه، زمان فروش، تورم و …

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر نورپردازی و روشنایی در افزایش مشتری و فروش یک فروشگاه بپردازیم. برای درک بهتر این موضوع به این سوال خوب فکر کنید ؛ آیا شما وارد فروشگاهی که نور مناسبی ندارد و تاریک به نظر می رسد می شوید؟ البته که نه!

نورپردازی فروشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به طور چشم گیری در رفتار مشتریان تاثیر گذار است. روشنایی درست باعث افزایش فروش و تشویق مشتری به خرید می شود و در بیشتر موارد فروشگاه هایی که از نورپردازی بهتری استفاده می کنند نسبت به فروشگاه هایی که نور کمتری دارند ، موفق ترند. نورپردازی فروشگاه ها علاوه بر روشن ساختن محصولات ، نقش مهمی در سرزندگی و نشاط کارکنان دارند چرا که فروشگاه های تاریک کارکنان را کسل می کند که همین امر باعث می شود بازدهی کار پایین بیاید.

انواع نورپردازی فروشگاه :

نورپردازی در فروشگاه ها به دو دسته تقسیم می شوند : نورپردازی عمومی فروشگاه و دیگری نورپردازی ویترین که هرکدام اصول و شرایط خاص خود را دارند؛ در ادامه به طور کامل به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

نورپردازی عمومی فروشگاه

نورپردازی عمومی در یک فروشگاه به طورکلی برای تامین روشنایی فضا ، ایجاد امنیت , سهولت تردد و بهره وری و بازدهی پرسنل است و این روشنایی ارتباط زیادی با زیبایی محیط دارد. به همان میزان که نورپردازی خوب می تواند باعث جذب و افزایش مشتری شود، نورپردازی نامناسب باعث نارضایتی و در نتیجه عدم خرید مشتریان می شود.

طراح نورپردازی در هنگام طراحی نور باید عوامل و ویژگی های مختلفی را مد نظر قرار دهد، از جمله : کارایی نورپردازی، رنگ سیستم نورپردازی، میزان و دوام شارژ نوری ، طول عمر و ماندگاری لامپ ، تنظیم نور فضا ، نحوه ی توزیع نور در قسمت های مختلف فضای فروشگاه، تمرکز نور روی نقاط مورد تأکید، هزینه ی سیستم نورپردازی، مدیریت سیستم و …

در روشنایی عمومی فروشگاه می توان از چراغ های سقفی و آویز استفاده کرد. این چراغ ها می توانند انواع پنل سقفی ، چراغ خطی ، چراغ ریلی ، چراغ سقفی ، چراغ سیلندری ، چراغ سی او بی و … باشند. به این نکته توجه کنید که نورپردازی فروشگاه های کوچک در مقایسه با فروشگاه های بزرگ متفاوت است و به عواملی چون نوع فروشگاه، محل ، مساحت آن و غیره بستگی دارد.

و به طور کلی در مجموعه ها و فروشگاه های کوچک به منابع نوری کمتری نیاز است. چراغ های مورد استفاده در این مجموعه ها اغلب به صورت سقفی هستند تا فضای بسیار کمی را به خود اختصاص دهند. در مجموعه های بزرگ تر نیز باید منابع نوری به گونه ای نصب شوند که از برخورد نور مستقیم با چشم افراد جلوگیری شود. بنابراین در این مجموعه ها می توان از چراغ های آویز نیز استفاده کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی از فضاهای فروشگاه به نور بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، صندوق یک فروشگاه یکی از همان مکان هایی است که باید از نور کافی برخوردار باشد یا اگر مغازه پوشاک دارید ، اتاق پرو را پرنور کنید. از مهم ترین نقاطی که بهتر است نور زیادی داشته باشد، ورودی یک مغازه است. نور زیاد در ورودی سبب القای حس خوب به مشتری خواهد شد.

نورپردازی فروشگاه - پروژه نورپردازی دلونگی

نورپردازی ویترین فروشگاه

در نورپردازی ویترین فروشگاه به طور معمول از چراغ های کوچک معروف به چراغ های ویترینی که نور متمرکز و موضعی را روی هر کالا ایجاد می کنند استفاده می شود. امروزه ویترین مغازه‌ها علاوه ‌بر معرفی کالاها باید به جذب مشتری نیز کمک کنند ؛ در واقع مشتری را از پشت ویترین به داخل فروشگاه بکشانند. به نظر شما آیا این اتفاق بدون نورپردازی درست و متمرکز روی کالا امکان پذیر است؟

این نوع نورپردازی باید با توجه به نکات فروش و بازاریابی انجام شود. به عبارت ساده تر طراحی نورپردازی طوری باشد که محصولی که از نظر بازاریابی و فروش مهم تر است و بیشتر باید به چشم بیاید درخشش بیشتری داشته باشد. به همین منظور در نورپردازی ویترین ها عمدتا از چراغ‌های فروشگاهی توکار مانند چراغ خطی و سیلندری استفاده می کنند.

نورپردازی فروشگاه - پروژه نورپردازی دلونگی

اهمیت مصرف انرژی در نورپردازی فروشگاه :

از آنجایی که چراغ ها در فروشگاه زمان زیادی روشن هستند بنابراین به مصرف انرژی آنها هم بسیار باید توجه کنید و بهتر است از منابع نوری کم مصرف استفاده کنید. چراغ سقفی COB و چراغ سقفی اس ام دی  و ال ای دی  مصارف انرژی بسیار کمی دارند. این چراغ ها می توانند به صورت پنل، چراغ ریلی، چراغ دکوراتیو و … ساخته شوند.

نتیجه :

در سال های اخیر نورپردازی به بخشی از هویت کسب‌وکارها و برندها تبدیل شده است. چه برندهای کوچک و چه برندهای بزرگ همگی به نورپردازی و روشنایی وابسته اند ؛ با نگاه به فروشگاه های موفق می بینید که چطور با نورپردازی مناسب و ایجاد یک فضای اختصاصی و هدفمند، علاوه بر اینکه مشتریان خودشان را راضی نگه می‌دارند ؛ مشتریان بیشتری نیز جذب می کنند. اصلا جای نگرانی نیست مشاوران و کارشناسان طراحی نورپردازی مهندسی روشنایی نورا در این مسیر همراهتان هستند و به شما کمک می کنند تا هویت برندتان را در نورپردازی پیدا کنید و به بهترین شکل ممکن به نورپردازی فضای مدنظرتان بپردازید. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از چراغ هایی که در نورا لایتینگ استفاده می شوند از برند های معتبر دنیا از جمله Lucibel ، Iguzzini ، Jcc و … می باشند.

گردآورنده: واحد فنی و مهندسی نورالایتینگ

جستجو

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.