5 نکته برای استفاده از چراغ خطی در باشگاه‌های ورزشی

نورپردازی با استفاده از چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌‌های ورزشی می‌تواند به طرز قابل توجهی بر افزایش تمرکز ، انرژی و خلق و خوی ورزشکاران تأثیر بگذارد. اساساً، رعایت اصول نورپردازی در هر گوشه از باشگاه ورزشی شما می‌تواند تجربه خوشایندی از ورزش در باشگاه را به وجود آورد.

بهره­‌مندی از مشاوره نورپردازی صحیح و اصولی مطمئناً تأثیر مثبتی بر عملکرد افراد و حال و هوای ورزشکاران خواهد داشت. در مقابل، نورپردازی غیراصولی و غیرحرفه‌ای منجر به خسته شدن اعضای باشگاه شده و انرژی آن‌ها را کاهش می‌دهد. در این مقاله، قصد داریم علاوه بر اهمیت استفاده از چراغ‌های خطی برای نورپردازی باشگاه، به مزایای استفاده از این دسته از چراغ‌ها در مراکز ورزشی بپردازیم.

5 نکته جهت نصب چراغ خطی در باشگاه - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

5 نکته جهت نصب چراغ خطی در باشگاه – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

 

اهمیت به کارگیری چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌های ورزشی

چراغ‌هایی که در سالن ورزشی به کار گرفته می‌شوند از نوع  خطی و از جمله چراغ‌هایی با کارایی بالا هستند که از تکنولوژی نورپردازی خطی برای ساطع کردن نور استفاده می‌کنند. استفاده از چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌ های ورزشی، نور خوب و کافی را در داخل و خارج سالن فراهم می‌کند. علاوه بر این ایمنی آن‌ها نیز به اثبات رسیده است.

انتخاب چراغ خطی در مراکز ورزشی ایده بسیار خوبی است، زیرا این چراغ‌ها نورخروجی بالایی دارند و نسبت به دیگر انواع منابع نوری حدوداً ۸۰ درصد انرژی مصرف می‌کنند. از دیگر مزایای این چراغ‌ها این است که در طرح‌ها و اشکال مختلف در دسترس هستند و این قابلیت را دارند تا بر روی سقف‌های کشسان نصب شوند. چراغ ریلی نیز از دیگر چراغ‌هایی است که کارایی خوبی برای باشگاه و مراکز ورزشی دارد.

نور سالن ورزشی باید علاوه بر خیره­کنندگی ناچیز، در عین حال نوری یکنواخت باشد. طراحی روشنایی در باشگاه‌های ورزشی باید به گونه‌ای اجرا شود که باعث پرش و لغزش نشود و محیطی بدون استرس را برای ورزشکاران فراهم کند.

کلاس‌های ورزشی‌ مختلف اغلب در سالن‌ها و باشگاه‌ها انجام می‌شود و هر مکان ممکن است به نور متفاوتی نیاز داشته باشد. بنابراین، بهتر است از یک سیستم کنترل روشنایی هوشمند استفاده کنید که بتواند هر سطح روشنایی را کنترل کند.

اهمیت به کارگیری چراغ خطی در باشگاه‌ ورزشی - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

اهمیت به کارگیری چراغ خطی در باشگاه‌ ورزشی – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

کاربرد چراغ خطی در مراکز و باشگاه های ورزشی

استفاده از چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌ های ورزشی بسته به هدف و کاربرد متفاوت خواهد بود. مطمئناً هدف شما از راه‌اندازی یک باشگاه ورزشی و تناسب اندام، کسب درآمد بالاست و از آن جایی که امروزه شاهد تأسیس مراکز ورزشی زیادی هستیم، بهره‌مندی از یک طراحی نورپردازی بی‌نظیر می‌تواند شما را از دیگر رقبا متمایز سازد.

این مسأله به جذب مشتری بیشتر منجر خواهد شد. نورپردازی در مراکز ورزشی از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا با تندرستی و سلامتی و حتی میزان رضایت ورزشکاران در ارتباط است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به کاربرد‌های چراغ خطی در قسمت‌های مختلف باشگاه ورزشی بپردازیم.

کاربرد چراغ خطی در باشگاه ورزشی - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

کاربرد چراغ خطی در باشگاه ورزشی – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

کاربرد چراغ خطی در اتاق تمرین باشگاه ورزشی

اتاق تمرین احتمالاً یکی از پرکاربردترین بخش‌ها در باشگاه است که همیشه افراد زیادی در آن حضور دارند. در این اتاق با تجهیزات و امکانات مختلفی مواجه هستیم که هر یک برای تمرین خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورزشکاران در حین ورزش معمولاً نیاز است که رو به بالا دراز بکشند. بنابراین، هنگام طراحی و انتخاب چراغ برای این قسمت از باشگاه به خاطر داشته باشید که نور خیلی روشن می‌تواند باعث حواس‌پرتی و آسیب به چشم ورزشکاران شود. نوری که برای این فضا انتخاب می‌شود باید لومن پایین باشد.

اتاق تمرین - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

اتاق تمرین – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

کاربرد چراغ خطی در اتاق‌های ایروبیک و وزنه باشگاه ورزشی

اتاق‌های ایروبیک پر از هیاهو و انرژی هستند و در اتاق وزنه لازم است که ورزشکار به شکلی متمرکز به تمرین مشغول باشد. بنابراین، هنگام نورپردازی باید به این نکته توجه داشته باشید که به اندازه کافی روشن باشند. ورزش هوازی به تمرکز زیادی نیاز دارد. برای چنین مناطقی، چراغ‌های خطی سالن بدنسازی که نور درخشانی را تولید می‌کنند بهترین انتخاب هستند.

اتاق ایروبیک و وزنه - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

اتاق ایروبیک و وزنه – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

کاربرد چراغ خطی در اتاق رختکن باشگاه ورزشی

کمد‌ها برای نگهداری وسایل شخصی افراد در اتاق رختکن باشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، این اتاق باید نور کافی داشته باشد تا افراد بتوانند وسایل خود را با خیالی آسوده در آن قرار دهند.

اتاق رختکن - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

اتاق رختکن – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

کاربرد چراغ خطی در بوفه باشگاه ورزشی

بوفه باشگاه نیز قسمتی است که بعد از یک ورزش و تمرین عالی به ورزشکاران کمک می­کند تا حال خوب خود را با صرف یک نوشیدنی و یا خوراکی دو برابر کنند. بنابراین، هنگام نورپردازی این فضا نیز باید از چراغ خطی با لومن بالا استفاده کنید تا نور کافی را ایجاد کنید.

روش‌های نصب چراغ خطی در باشگاه‌های ورزشی

بعد از تصمیم‌گیری درباره نصب چراغ خطی در مراکز و باشگاه ‌های ورزشی، نوبت آن می‌رسد تا با شیوه نصب این چراغ‌ها نیز آشنا شوید. نصب چراغ‌های خطی به دو شیوه مختلف انجام می‌شود که در این قسمت قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

نصب چراغ خطی توکار

برای نصب چراغ‌های خطی به شیوه توکار به یک پوسته کاذب نیاز است. سقف، دیوار یا کف کاذب مکان‌هایی هستند که چراغ‌ خطی توکار در آن نصب می‌شوند. این چراغ‌ها با لبه یا بدون لبه موجود هستند و قرار دادن آن‌ها با براکت یا گاهی بدون براکت انجام می‌شود.

  1. در مرحله اول نصب، ابتدا باید محل مناسب نصب چراغ را مشخص کنید و سپس سوراخ‌ها را دریل کنید. اندازه سوراخ حفر شده باید با اطلاعات روی محصول مطابقت داشته باشد و معمولاً کوچک‌تر از ابعاد خارجی چراغ است.
  2. در مرحله بعد، باید تمام قسمت‌های نگهدارنده چراغ را که با استفاده از بست‌های پروانه‌ای در حفره قرار می‌گیرند، نصب کنید. برای عملکرد بهتر چراغ خطی، بست‌ها باید در بالای بدنه حفره ثابت شوند. تعداد این بست‌ها بسته به نوع چراغ خطی متفاوت است.
  3. قبل از اینکه چراغ خطی به داخل حفره وارد شود، باید برای اطمینان از صحت محصول آزمایش شود. در این مرحله، برای قرار دادن چراغ در حفره، باید بست‌ها را فشار دهید تا فنر جمع شود و سپس آن را در سوراخ قرار دهید.
  4. سپس باید دیفیوزر‌ها نصب شوند. دیفیوزر‌ها مکانیزم کلیک دارند و اکثر دیفیوزر‌های تولید شده بلند و یک تکه هستند. چراغ‌های توکار معمولاً با پیچ و مهره به سقف متصل می‌شوند. قبل از نصب سقف کاذب باید محل نصب چراغ‌ها را مشخص کرد. اگر این کار به درستی انجام نشود، سوراخ با سطح سازه برخورد خواهد کرد.
چراغ خطی توکار در باشگاه ورزشی - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

چراغ خطی توکار در باشگاه ورزشی – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

نصب چراغ خطی روکار

در شرایطی که امکانات برای نصب چراغ خطی توکار مهیا نیست، می‌بایست از چراغ خطی روکار استفاده شود. در مرحله اول، باید حفره‌ای که چراغ خطی در آن نصب می‌شود علامت‌گذاری و مشخص شود. در مرحله بعد باید چراغ به وسیله پیچ و مهره بر روی یک سطح ثابت نصب شود. سپس باید چراغ خطی را به برق وصل کنید. در مرحله آخر نیز باید دیفیوزر‌ها قرار داده شوند. انجام این کار به کمک طلق دیفیوز امکان‌پذیر است.

چرغ خطی روکار در باشگاه ورزشی - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

چرغ خطی روکار در باشگاه ورزشی – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

نکات مهم قبل از خرید چراغ خطی برای مراکز و باشگاه ‌های ورزشی

سالن‌های ورزشی از نظر ارتفاع و عرض متفاوت هستند. هنگام خرید چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌ های ورزشی، باید اندازه سالن خود را در نظر بگیرید. در این قسمت قصد داریم به نکات دیگری که باید قبل از خرید در نظر گرفته شوند، بپردازیم.

  1. دمای رنگ نور

نور در سالن بدنسازی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد یک فرد داشته باشد. دمای رنگ بر حسب کلوین بیان می‌شود. چراغ خطی با دمای رنگ در حدود ۵۰۰۰ کلوین برای نورپردازی سالن ورزشی ‌ایده‌آل هستند.

دمای رنگ نور باشگاه - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

دمای رنگ نور باشگاه – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

  1. وات و لومن

وات در چراغ خطی معیاری برای سنجش قدرت آن است. هنگام انتخاب، عملکرد چراغ‌های خطی برای سالن‌های ورزشی باید بررسی شود. علاوه بر وات، باید لومن را نیز در نظر بگیرید. لومن واحد دیگری برای اندازه‌گیری نور است. حدود 530- 300 لوکس برای یک باشگاه با اندازه متوسط ‌ایده‌آل است. مهم است که به یاد داشته باشید که لامپ‌های با وات بالاتر گاهی اوقات نور کمتری را ارائه می‌دهند. بنابراین، باید لومن­ها را در نظر گرفت.

وات و لومن باشگاه ورزشی - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

وات و لومن باشگاه ورزشی – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

  1. چراغ خطی مجهز به کنترل‌های حرکتی و سنسور‌ها

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که باید در نظر بگیرید، کنترل‌های حرکتی و سنسور‌ها است. مردم در ساعات مختلف روز به باشگاه ‌می‌روند. برخی افراد صبح زود و برخی دیگر عصر ورزش می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود هنگام خرید چراغ خطی در مراکز و باشگاه های ورزشی، بر روی مجهز بودن بر کنترل‌های حرکتی و سنسور‌ها متمرکز شوید. زیرا این ویژگی به شما امکان می‌دهد در طول روز که سالن ورزشی به خوبی روشن است، نور را کم کنید. لامپ‌های خطی قابل تنظیم باعث صرفه‌جویی در هزینه قبض برق شما در پایان ماه می‌شود.

پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

  1. چراغ‌های خطی مجهز به حسگر

در باشگاه، فضا‌های زیادی وجود دارد. برخی از این فضا‌ها به طور مداوم نیاز به نور دارند، برخی دیگر تنها زمانی نیاز به نور دارند که افراد و اعضای باشگاه در آن حضور دارند. به طور مثال، حمام و رختکن از جمله فضا‌هایی هستند که نیاز به نور مداوم ندارند. چراغ‌های خطی در صورت نصب در چنین فضایی کارآمدتر خواهند بود. بنابراین، هنگامی که شخصی در سالن حضور ندارد، چراغ نیز روشن نمی‌شود.

  1. طراحی حرفه‌ای

هرگز نباید ظاهر کلی باشگاه خود را نادیده بگیرید. علاوه بر کاربردی بودن فضا، ظاهر سالن باید از نظر زیبایی نیز جذاب باشد. از دیگر نکاتی که باید هنگام خرید چراغ خطی برای باشگاه در نظر بگیرید، انتخاب شرکتی مطمئن و با سابقه است که در تحویل محصولات با کیفیت و کارا متعهد باشد. با رعایت این نکات مطمئناً می‌توانید از مزایای بی‌شمار چراغ‌های خطی در باشگاه‌ها و مراکز ورزشی، بهره‌مند شوید.

مزایای استفاده از چراغ خطی در باشگاه ورزشی - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

مزایای استفاده از چراغ خطی در باشگاه ورزشی – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

استفاده از چراغ خطی در مراکز و باشگاه ‌های ورزشی کاربرد‌های خاص و مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایا نور خروجی زیاد است که در اتاق‌هایی که نیاز به نور زیاد دارند، بسیار مفید است. چراغ‌های خطی معمولاً از چندین LED تشکیل می‌شوند که به یکدیگر متصل هستند تا نور را به طور یکنواخت در طول خطوط بدون ایجاد سایه توزیع کنند. این ویژگی باعث شده تا این چراغ‌ها در صنایع خاصی مانند خودروسازی، صنایع برق و الکترونیک نیز به کار گرفته شوند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از چراغ‌های خطی، قابلیت اتصال و استفاده از آن‌ها در فواصل طولانی است. از آنجایی که طول چراغ‌های خطی بیشتر است، به راحتی قابل نصب و استفاده در محیط‌های مختلف هستند. علاوه بر این، این چراغ‌ها را می‌توان به صورت افقی و عمودی نصب کرد تا نور را در سطوح مختلف پخش کنند. از این ویژگی می‌توان برای نورپردازی فضا‌های بزرگ مانند ساختمان‌ها، پارک‌ها و فضا‌های باز استفاده کرد. همچنین، طول زیاد این چراغ‌ها در تونل‌ها و محیط‌هایی که نور مداوم و یکنواخت مورد نیاز است مفید است.

استفاده از چراغ‌های خطی کم مصرف می‌تواند هزینه‌های مرتبط با تغییرات دمای محیط را در دراز مدت کاهش دهد. این چراغ سفارشی این قابلیت را دارد که گرمای کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن یا فلورسنت تولید کند و معمولاً به سیستم خنک‌کننده نیاز ندارد.

با توجه به ویژگی‌هایی که برای این دسته از چراغ‌ها بیان شد، بهتر است در محیط‌هایی همچون باشگاه ورزشی جایگزین چراغ‌های معمولی شوند تا علاوه بر افزایش زیبایی محیط، در کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف برق به شما کمک کنند.

روش‌های استفاده از چراغ‌های خطی برای نورپردازی باشگاه‌های ورزشی

روش‌های مختلفی برای استفاده از چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌ های ورزشی وجود دارد که در این قسمت قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

نورپردازی به شیوه مستقیم

با نصب چراغ‌های خطی بالای سقف باشگاه و سالن‌های وزرشی می‌توانید نور مستقیمی برای فضای خود ایجاد کنید. با نور مستقیم می‌توانید به راحتی بر روی ویژگی‌های مختلف اتاق مانند طراحی داخلی یا دیگر امکانات تمرکز کنید.

نورپردازی به شیوه مستقیم - پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

نورپردازی به شیوه مستقیم – پروژه لایتینگ آفتاب-نورا

نورپردازی به شیوه پراکنده

نورپردازی پراکنده از دیگر شیوه‌هایی است که برای نورپردازی باشگاه و سالن ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با انتخاب این شیوه، می‌توانید با نصب چراغ‌های خطی بر روی دیوار یا زیر سقف، شاهد نورپردازی پراکنده باشید.

نورپردازی پراکنده - پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید - نورا

نورپردازی پراکنده – پروژه لایتینگ باشگاه رز سفید – نورا

سخن پایانی

با استفاده از مزایای بسیار زیاد چراغ خطی، می‌توانید رضایت افراد در باشگاه‌ها و مراکز ورزشی را جلب کنید. نورپردازی خوب تاثیر زیادی بر افزایش روحیه و احساس خوشایند ورزشکاران دارد. شرکت مهندسی روشنایی نورا سال‌‌هاست که در زمینه ارائه و نصب چراغ خطی در مراکز و باشگاه‌ های ورزشی فعالیت می‌کند. پروژه های نورپردازی نورا با استفاده از چراغ خطی و ریلی توانسته نظر مثبت بسیاری از مشتریان را جلب کند و باعث متمایز شدن شرکت نورا از دیگر رقبا شده است.

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.