بایدها و نبایدهای نورپردازی گالری فرش

نورپردازی گالری فرش، به عنوان بخشی از دیزان و به منظور هدایت درست دید، می‌تواند به وسیله منابع نوری مختلف و با در نظر داشتن زاویه‌های دید متفاوت صورت بگیرد. امروزه نمایش به بخش اصلی در روند ارائه محصول تبدیل شده و همین موضوع در قالب عاملی برای پردازش دقیق‌تر نسبت به نحوه چیدمان و دیزاین مورد بحث قرار می‌گیرد. در رابطه با بحث فرش و در گالری آن، با توجه به اینکه جزئیات بسیاری در طراحی کلی فرش در نظر گرفته می‌شود، لازم است با استفاده از سیستم‌های نوری و عوامل بیرونی، به نمایش دقیق و کامل جزئیات کمک کرد. در حالت کلی علاوه بر بحث‌های مربوط به طراحی نورپردازی ، نوع فضا و دکوراسیونی که در نظر گرفته می‌شود، همگی می‌توانند در کنار هم عاملی برای نمایش بهتر فرش‌ها باشند. از این رو در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر در زمینه نورپردازی مناسب برای گالری فرش، شما را با بایدها و نبایدهای این مسیر آشنا کنیم.

روشنایی گالری فرش

روشنایی گالری فرش

اهمیت نورپردازی گالری فرش

نور عاملی برای نمایش و ایجاد تصاویر بوده که در هر زمینه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع چشم بدون نور قابلیت پردازش ندارد و تصویری شکل نمی‌گیرد. به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای در تمامی زمینه‌ها دارد. این اهمیت در رابطه با گالری‌های فرش هم خودنمایی می‌کند. در ادامه چند مورد از دلایل توجه به نورپردازی گالری فرش، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

– به منظور ایجاد یک بستر نمایشی در گالری‌ها و مجموعه‌هایی که برای عرضه کالا فعالیت دارند، لازم است محیط کاملا از هر گونه دکور شلوغ فیلتر شود. در واقع باید تمرکز تنها روی فرش یا هر کالایی باشد که در فضای گالری به نمایش گذاشته می‌شود. به همین دلیل حتی در انتخاب رنگ دیوارها هم عموما مشاهده می‌شود که رنگ‌های خنثی و یا رنگ سفید، مخاطبان بیشتری دارند و گزینه بهتری هستند.

– با توجه به اینکه هدف هدایت چشم بیننده به فرش‌هاست، نور به منظور ایجاد تاکید عمل کرده و به لحاظ کنترل دید اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل نورپردازی در گالری فرش، فراتر از روشنایی محیط بوده و فرش‌ها را در بخش‌های مختلف دیوار، منحصرا مورد هدف قرار می‌دهد. زمانی که نورپردازی با استفاده از منبع نوری مناسب انجام شود، دیگر نیازی به تزیینات و دکورسازی نخواهد بود. در حقیقت این دسته طراحی و دیزاین داخلی، اصلا برای یک گالری مناسب نیست.

تاثیر نورپردازی در گالری فرش

تاثیر نورپردازی در گالری فرش

تاثیر نورپردازی گالری فرش

– از دیگر عواملی که در نورپردازی گالری فرش تاثیر دارد می‌توان به قدرت ابراز جزئیات به واسطه نور اشاره کرد. با توجه به اینکه یک منبع نوری فرای روشنایی، سبب نمایش بهتر برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها می‌شود ، زمانی که فرش‌ به سبک‌های مختلف بافته شده باشد، نور می‌تواند نمایش بهتر و دقیق‌تری از نحوه بافت فرش ارائه دهد.

– رنگ‌ها و کنتراست‌هایی که در طراحی نقش‌ و نگار فرش تعریف می‌شوند، به واسطه نور قابلیت نمایشی پیدا می‌کنند. از این رو دما یا همان رنگ نور، به طور جدی روی نمایش آن اثر می‌گذارد.

به همین دلیل است که اغلب افراد بعد از خرید فرش و تحویل آن، رنگ‌های جدیدی را مشاهده می‌کنند که گویی تا حدی با فرش موجود در گالری متفاوت به نظر می‌رسد! این به دلیل طیف رنگی نور در منزل و نمایشگاه است.

در نتیجه حتی می‌توان از نور به عنوان عامل تحریف بهره گرفت و جلوه بهتری به رنگ و نقش موجود در فرش بخشید. البته اغلب اینکار سبب کاهش اعتماد مشتریان شده و چندان توصیه نمی‌شود ؛ به همین دلیل انتخاب دمای رنگی مناسب برای نور، باید به گونه‌ای باشد که با رنگ طبیعی خود فرش تفاوت چندانی نداشته باشد. در نتیجه کافیست جزییات در بهترین حالت به تصویر کشیده شوند.

چراغ های مناسب نورپردازی گالری فرش

با توجه به اهمیت نور و نوع سیستمی که برای نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ‌های مختلفی به عنوان منبع نور طراحی و ساخته شده‌اند که هر کدام به لحاظ نحوه عملکرد، زاویه تابش، حوزه انتشار، نوع نصب و دیگر فاکتورهای ساختاری، از یکدیگر تمایز پیدا می‌کنند.

از این رو برای هر نوع فعالیت نمایشی و در هر زمینه‌ای، سیستم‌های نوری به خصوصی تعریف شده که قدرت و دمای متناسبی در روند ارائه دارند. در مورد نورپردازی گالری‌های فرش، می‌توان انواع چراغ بسیار کاربردی را مورد معرفی قرار داد که شامل چراغ‌های ریلی و چراغ های گچی ، چراغ لیز بلید می‌شوند. در ادامه هر یک از این انواع چراغ‌ها به طور کلی بررسی شده‌اند :

استفاده از چراغ ریلی در نورپردازی گالری فرش

همانطور که از نام چراغ‌ ریلی پیداست، این نوع سیستم نوری دارای چراغ‌های مخصوص با قابلیت حرکت در ریل هستند. به کارگیری چراغ ریلی با توجه به ظرفیت فضا، می‌تواند به کنترل بهتر زاویه نور و میزان تابش نور کمک کند. در نتیجه افراد بسته به نحوه ارائه فرش‌ها در گالری،‌ می‌توانند منبع نور را جابه‌جا کنند و یا زاویه تابش آن را تغییر دهند.

همچنین باید افزود که این نوع چراغ حتی در دکوراسیون بهتر و ایجاد فضای ایده‌آل موثر واقع می‌شود. از مهم‌ترین فاکتورهای عملکردی در خصوص چراغ‌های ریلی، می‌توان به امکان جابه‌‌جا کردن ساده چراغ‌‌ها در درون ریل و قابلیت چرخش 360 درجه‌ای نور اشاره کرد.

در این شیوه نورپردازی، امکان استفاده از انواع چراغ‌های LED ،SMD ،COB و یا چراغ‌های رشته‌ای و متال وجود دارد. در نتیجه محدودیت از بابت دما و نوع نور تعریف نمی‌شود و به همین واسطه امکان استفاده در حوزه‌های مختلف فراهم آورده می‌شود.

چراغ ریلی در گالری فرش

چراغ ریلی در گالری فرش

استفاده از چراغ گچی در نورپردازی گالری فرش

با در نظر داشتن نوع نیاز به نور، می‌توان از چراغ گچی ، به منظور نمایش بخش‌های متفاوت یا نورپردازی کل فضای عمومی فروشگاه فرش بهره گرفت. چراغ‌های گچی با توجه به متریالشان که از نوع گچ بوده به راحتی با سقف ترکیب شده و قابلیت رنگ آمیزی و سفارشی شدن نیز دارند. این مزیتی است که در نورپردازی گالری (فروشگاه) فرش هم در جهت طراحی دکوراسیون و هم در جهت طراحی نورپردازی می توان استفاده کرد. چراغ‌های گچی بسته به کاربرد روی دیوار یا سقف در دو نوع توکار و روکار قابلیت تولید و عرضه دارد. بنابراین، به خوبی با سبک و سیاق فروشگاه فرش قابل انطباق است.

چراغ گچی در گالری فرش

چراغ گچی در گالری فرش

استفاده از چراغ نقطه ای (لیزر بلید) در نورپردازی گالری فرش

می‌توان از انواع چراغ‌های نقطه‌ای (لیزر بلید) بهره گرفت؛ اما باید در نظر داشت که این نوع چراغ‌ باید به گونه‌ای نصب شوند که تمامی سطح فرش را پوشش داده و به طور کامل سبب نمایش فرش شوند. از این رو برای فرش‌هایی که ابعاد گسترده‌ای دارند، اغلب بهتر است سراغ نورهایی با قابلیت انتشار بالا بروید. با این حساب با کارشناسان ما در مهندسی روشنایی نورا در ارتباط بوده و به مشاوره نورپردازی بپردازید

 

4 موردی که در نورپردازی گالری فرش باید به آن ها توجه شود

به منظور ایجاد یک فضای استاندارد و مناسب برای نمایش فرش‌ها، باید در روند نورپردازی محیط و طراحی روشنایی، از فاکتورهای ویژه‌ای تبعیت کنید. این فاکتورها می‌توانند به نمایش بهتر و درست‌تر رنگ‌ها کمک کنند. برخی از این موارد شامل گزینه‌هایی می‌شود که در ادامه مطرح شده است :

1) محل نصب چراغ ها در نورپردازی فروشگاه فرش

زمانی که هدف شما استفاده از نورپردازی نمایشی برای تاکید روی یک محصول یا تابلو باشد، باید به انتخاب محل مناسب برای نصب چراغ توجه داشته باشید. در رابطه با چراغ‌های ریلی، بهتر است بخشی از سقف را انتخاب کنید که نزدیکی بیشتری با فرش داشته باشد. در این حالت با کنترل زاویه، به راحتی می‌توان نور را در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن نشر داد.

2) زاویه تابش منبع نور (چراغ)

زاویه تابش فاکتوری است که روی نمایش جزییات موثر واقع می‌شود و با توجه به تعداد منبع نور، می‌تواند از تداخل نورها جلوگیری کند. از این رو در طراحی چراغ‌های مخصوص برای نورپردازی گالری فرش، اغلب از سیستم قابل چرخش و کنترل زاویه بهره گرفته می‌شود.

3) فضای تحت پوشش هر چراغ در نورپردازی فروشگاه فرش

میزان انتشار و یا همان فضای تحت پوشش، از دیگر فاکتورهای مهم و قابل توجه در رابطه با طراحی روشنایی است. با توجه به اینکه هر منبع نوری در فاصله مشخص، محدوده ویژه‌ای را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، باید به تناسب این محدوده و ابعاد فرش توجه داشته باشید.

فضای تحت پوشش چراغ در نورپردازی گالری فرش

فضای تحت پوشش چراغ در نورپردازی گالری فرش

4) دمای نور مورد نیاز در فروشگاه فرش

همانطور که می‌دانید، نورهای مختلف از رنگ‌های به خصوص و در نتیجه دمای متفاوتی تشکیل می‌شوند. دمای نور نباید بسیار گرم و یا بسیار سرد باشد. زیرا در این حالت سبب تحریف رنگ شده و نمایش درستی از نوع رنگ در اختیار افراد قرار نمی‌دهد.

توجه به این فاکتورها، سبب ایجاد فضای ایده‌آل برای نمایش فرش خواهد شد. به همین دلیل چراغ‌های مختلف و سیستم نوری به خصوصی برای این زمینه در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

به طور کلی با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در مورد شیوه‌های نورپردازی و نکات قابل توجه در روند انتخاب زوایای مناسب، منبع نوری ایده‌آل و دیگر فاکتورهای مطرح گفته شد، در صورتی که شما هم به دنبال ایجاد نورپردازی معقول و مناسب برای فضای گالری فرش هستید، می‌توانید از میان چراغ‌هایی که معرفی شد و سیستم‌های نوری به خصوصی برای این زمینه بهره بگیرید. توجه داشته باشید که اهمیت نورپردازی برای یک گالری فرش، سبب شده تا گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار بگیرد. مجموعه نورا با ارائه بهترین نتایج از پروژه‌های نورپردازی نورا، می‌تواند جهت مشاوره نورپردازی به شما تا حد زیادی کمک کند.

جستجو کردن

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.