چراغ خطی چیست؟ معرفی انواع چراغ خطی

اگر به ساختمان های جدید یا فضاهای تجاری و عمومی و … خوب توجه کنید؛ متوجه خواهید شد که در طراحی روشنایی این فضاها نسبت به گذشته تغییرات زیادی صورت گرفته است. و دیگر از چراغ های سقفی و هالوژن به شدت سابق استفاده نمی شود. چراغ هایی که این روزها با استقبال عمومی زیادی رو به رو شده اند «چراغ های خطی» هستند. حال وقت آن است که به این سوال مهم پاسخ دهیم که «چراغ خطی چیست و چرا این روزها در میان معماران و طراحان داخلی محبوب شده است؟» این چراغ ها سیستم های روشنایی مدرنی هستند که به لحاظ کارکرد نسبت به سیستم های روشنایی قدیمی از شار نوری بیشتر، طول عمر بالاتر ، مصرف انرژی کمتر و ارائه نور یکنواخت تر به محیط  برخوردار هستند

نکته ی مهمی که باعث شده این چراغ ها بسیار مورد توجه قرار گیرند این است که علاوه بر تأمین روشنایی محیط، بر زیبایی های المان های معماری نیز تاثیر گذارند. به همین خاطر با استقبال زیاد معماران و طراحان داخلی رو به رو شده اند.

برای درک بهتر این موضوع که تا چه اندازه چراغ خطی به بهبود کار طراحان داخلی کمک کرده است مثالی می زنیم ؛ شما یک فضای تجاری ، فروشگاه و یا انبار و سوله ی بزرگ را تصور کنید ؛ به نظرتان در سال های گذشته از چه تعداد چراغ سقفی سنتی برای پوشش نور در این فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت ؟

این تعداد بالای چراغ های سقفی ساده علاوه بر اینکه نوردهی خوبی برای محیط فراهم نمی کردند هزینه بالایی نیز برای کارفرما به ارمغان می آوردند. اما امروزه با وجود انواع چراغ خطی کار برای معماران و طراحان داخلی و همینطور کارفرما بسیار راحت تر شده است. و طراحان عزیز دستشان برای طراحی در این زمینه بسیار باز است و می توانند بدون محدودیت و با خلاقیت بیشتری طرح های خود را به نمایش بگذارند.

در ادامه به بررسی انواع چراغ خطی می پردازیم :

انواع نور خطی

تا به اینجا به این سوال که « چراغ خطی چیست؟ » پاسخ داده شد در ادامه به برسی انواع چراغ خطی خواهیم پرداخت. به صورت کلی سه نوع چراغ خطی یا اصطلاحا نور خطی داریم :

  • چراغ خطی توکار
  • چراغ خطی روکار
  • چراغ خطی آویز

 چراغ خطی توکار

نکته ی مهم در خصوص چراغ های خطی توکار این است که در این چراغ ها اگر نصب به خوبی انجام شود فریم چراغ پس از نصب دیده نمی شود درواقع سطح نور و محل نصب یکی خواهند شد و بیرون زدگی در سقف یا دیوار دیده نخواهد شد. اگر در سقف امکان برش و ایجاد شیار فراهم است استفاده از چراغ خطی توکار بهترین انتخاب است. این چراغ ها در انواع محیط های اداری، تجاری و مسکونی و … قابل نصب و استفاده هستند.

چراغ خطی چیست؟ چراغ خطی توکار - recessed-linear-light

 

چراغ خطی روکار

اگر قصد بازسازی فضای مورد نظر خود را دارید و امکان برش و ایجاد شیار در سقف وجود ندارد نگران نباشید می توانید از چراغ خطی روکار استفاده کنید تنوع در این نوع چراغ بسیار زیاد است و چون که بدنه ی آن پس از نصب قابل مشاهده است می توانید مطابق با سبک و رنگ دکوراسیونتان بدنه ی چراغ را نیز رنگ کنید. از دلایل دیگر خوب بودن چراغ های خطی روکار می توان به کم هزینه تر بودن این چراغ ها برای تعمیر و امکان ساخت طول های سفارشی اشاره کرد

 

چراغ خطی آویز

چراغ های خطی آویز به لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند و به راحتی زیبایی بخش های دیگر دکوراسیونتان را تحت تاثیر قرار خواهند داد. این چراغ ها را می توان در اشکال مختلفی مانند منحنی ، گرد ، طرح دار و… به صورت سفارشی ساز تولید کرد. اما چرا از چراغ خطی آویز استفاده می کنیم ؟ دلیل استفاده از این چراغ ها تنها زیبایی آنها نیست. مثلا در فضایی که فاصله سقف تا کف زمین زیاد است اگر از چراغ خطی روکار یا توکار استفاده کنید نیاز به لوکس نوری بیشتری دارید تا روشنایی محیط مناسب باشد که همین امر باعث صرف هزینه ی بالاتری خواهد شد اما می توانید این ارتفاع را با  کمی خلاقیت کوتاه تر کنید که هم به زیبایی فضا کمک می کند و هم هزینه ی کمتری صرف خواهید کرد. سوال این است که چگونه می توانید ارتفاع سقف را کوتاه تر کنید؟ در اینجا  طراح نور به کمک شما می آید و با یک مشاوره نورپردازی درست و طراحی یک چراغ خطی آویز زیبا شما را به هدفتان خواهد رساند. با استفاده از چراغ خطی آویز فاصله سقف و کف کمتر شده در نتیجه محیط راحت تر روشن می شود و به تعداد چراغ بیشتر و یا طولانی تر نیازی نیست.

 

چراغ خطی چیست؟ چراغ خطی آویز - Pendant Linear Light

نتیجه :

در این مطلب در خصوص ماهیت چراغ خطی و اینکه اساسا چراغ خطی چیست و انواع آن به چه صورت است توضیح داده شد و به یاد داشته باشید که اگر هرکدام از انواع آن را با توجه به توضیحات داده شده در جای درست خود استفاده کنید ؛ می توانید بهترین نتیجه را در طراحی داخلی خود بگیرید و فضای دکوراسیونتان را بیش از پیش زیباتر کنید. طراحی انواع چراغ های خطی الهام گرفته شده از برند های معتبر دنیا از جمله  Iguzzini ، Jcc  و … می باشد و طراحی نورپردازی مهندسی روشنایی نورا نیز به طور تخصصی در زمینه تولید و اجرای چراغ خطی فعالیت می کند. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

گردآورنده: واحد فنی و مهندسی نورالایتینگ

جستجو

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.