تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T)

مهم نیست به دنبال نصب چراغ خطی برای چه محیطی هستید؛ چه فضای مسکونی و چه تجاری، در هر صورت به چراغ خطی توکار نیاز پیدا خواهید کرد. این چراغ‌ها با ظاهر متفاوت خود نسبت به چراغ‌های مشابه، محبوبیت زیادی در سال‌های گذشته کسب کرده‌اند. تنوع این محصول به لحاظ فرم و ابعاد زیاد بوده و این موضوع امکان انتخاب گسترده را برای افراد فراهم کرده است. از کاربردی بودن نورپردازی خطی توکار که بگذریم، مزایای آن در استفاده برای دکوراسیون بسیار قابل توجه است.

این یعنی می‌توانید طرح مورد موردنظرتان را روی سقف ، دیوار یا حتی کف محیط مورد نظر ایجاد کنید. اگر شما نیز به نصب چراغ‌های توکار خطی نیاز دارید، بهتر است پیش از اقدام، این مقاله را مطالعه کنید. در این مطلب همه‌چیز درباره این چراغ و تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) را شرح خواهیم داد.

 

بررسی انواع مدل‌های چراغ خطی توکار

چراغ‌های توکار خطی دو نوع لبه‌دار (F) و بدون لبه (T) را شامل می‌شوند که این تقسیم‌بندی به خاطر نوع تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) تعیین شده است. در ادامه بد نیست به هر یک از این چراغ‌های مهم اشاره مختصری داشته باشیم:

1- چراغ خطی توکار لبه دار(F)

لبه‌هایی به عرض 1 سانتی‌متر در طرفین بدنه چراغ‌های این مدلی به کار رفته است. وظیفه این لبه‌ها تنظیم چراغ روی سطح است؛ به ویژه در سطح‌هایی که نصب چراغ خطی می‌تواند چالش‌های زیادی را به دنبال داشته باشد، بیشتر نوع لبه‌دار استفاده می‌شود. پوشش‌دهی بخش برش محل نصب چراغ را نباید از یاد برد که اکثرا به دلیل همین ویژگی و تمیزی کار سراغ این نوع از چراغ‌ها می‌روند.

نصب چراغ خطی توکار لبه دار

نصب چراغ خطی توکار لبه دار

2- چراغ خطی توکار بدون لبه(T)

این حقیقت که وجود لبه برای چراغ‌ خطی توکار سبب تمیزی بیشتر می‌شود را نمی‌توان انکار کرد، اما چراغ‌های خطی توکار از نوع بدون لبه نیز با مزایای خود همراه هستند. مهم‌ترین مزایای آن این است که سطحی یکدست از منبع نور را به استفاده‌کنندگان تحویل می‌دهد. این چراغ‌ها با نام تریم‌لس نیز شناخته شده و بیشتر برای زیباسازی مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس تنها تفاوت میان آن‌ها در عدم وجود لبه است که به عقیده مشتریان، فضای مینیمال‌تری را در دسترس قرار می‌دهد. از این مدل بیشتر می‌توان برای نور دکوراتیو یا نور عمومی استفاده کرد. مدل‌های دکوراتیو ، عرضی برابر با 4 سانتی‌متر داشته و انواعی که برای روشنایی عمومی استفاده می‌شود نیز می‌توانند عرضی در حدود 6 سانتی‌متر داشته باشند.

 

بررسی تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T)

با وجود این که نصب چراغ‌های خطی توکار ساده و به سرعت است، اما این کار باید توسط فردی متخصص صورت گیرد که تجربه لازم را در این حوزه دارد. چراغ‌های توکار زیبایی فراوانی به محیط بخشیده و اجرای آن‌ها باید اصولی باشد تا برای بینندگان نیز جذاب به نظر برسد. مراحل نصب این چراغ‌ها به شرح زیر است:

تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) را نباید فراموش کرد. قسمت پشت بدنه چراغ‌های لبه دار بست‌های پروانه‌ای داشته که چرخاندن آن‌ها به دور چراغ باعث محکم شدن سطح می‌شود. خوشبختانه این بست‌ها از داخل نیز قابل تنظیم هستند.

چراغ توکار بدون لبه شاید در ظاهر بدون بدنه به نظر برسد، اما همه‌‌چیز به این جا ختم نمی‌شود. بدنه این محصولات طوری طراحی شده است که سطح را بدون برجستگی نشان دهد. این یعنی تمام بدنه و تجهیزات داخل آن در بخش پشتی سطح مخفی شده‌اند.

چراغ‌های لبه دار شامل شیارهایی به ضخامت سطح مورد نظر می‌شوند که برای نمونه می‌توان کناف یا MDF را نام برد. ضخامت‌های معمول این مصالح میان 8 تا 20 میلی‌متر است. بدنه چراغ‌های بدون لبه ابتدا به شبکه فلزی کناف متصل شده و بعد از تکمیل مراحل کار کناف و پوشاندن سطح با بتونه و رنگ، شیارها و اثرات اطراف چراغ هم از میان می‌رود. این روش به زیباتر شدن نور چراغ کمک زیادی خواهد کرد.

نصب چراغ خطی توکار در محیط اداری

نصب چراغ خطی توکار در محیط اداری

کاربردهای چراغ خطی توکار لبه‌دار(F) و بدون لبه(T)

با وجود تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T)، قابلیت نصب روی انواع سطوح افقی و عمودی فراهم شده است و می‌توان با نصب آن زیبایی و تمایز را به هر محیطی بخشید. با این وجود در این بخش به چند مورد از کاربردهای مهم این محصول اشاره می‌کنیم:

1- استفاده از چراغ خطی توکار برای محیط مسکونی

اماکن مسکونی از آپارتمان‌ها گرفته تا ویلاها و هتل‌ها به فضایی آرام و زیبا نیاز دارند. تاثیر چراغ‌های توکار خطی را نباید در فراهم کردن آرامش از یاد برد. در واقع می‌توان از این چراغ در فضاهای مختلفی در محل سکونت استفاده کرد؛ از جمله آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب و اتاق‌هایی با کاربردهای خاص نظیر اتاق مهمانان، تی‌وی روم و سایر موارد. ضمنا می‌توان از آن در راه پله‌ها، سرویس‌های بهداشتی و راهروها نیز بهره برد.

2- استفاده از چراغ خطی توکار برای محیط‌های اداری و تجاری

محیط‌های تجاری و اداری به محصولاتی اقتصادی و بهینه نسبت به فضاهای مسکونی نیاز دارند و چراغ خطی توکار یکی از جذاب‌ترین راه‌حل‌ها است. می‌توان برای نصب این چراغ سفارشی برای اتاق جلسات در شرکت، اتاق انتظار در مطب و نورپردازی در رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده کرد که پیش از این موضوع باید سر وقت مشاوره نورپردازی و روشنایی رفت. استفاده در اماکن عمومی مانند مراکز خرید، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، سینما، سالن‌های زیبایی و تفریحی و همه محیط‌های پر رفت و آمد که احتمال مصرف برق بالاست نیز توسط کارشناسان توصیه می‌شود.

 بررسی ابعاد چراغ خطی توکار لبه‌دار(F) و بدون لبه(T)

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، چراغ خطی توکار با ابعاد گسترده‌ای روانه بازار شده و این دست افراد را برای انتخاب مطابق با سلایق و نیازها کاملا باز می‌گذارد. از روی نام این چراغ‌ها نیز می‌توان دریافت که ظاهری شبیه به یک خط داشته و با ابعاد متفاوتی به صورت اریب، منحنی یا با خطوط شکسته هم حاصل می‌شوند. این چراغ‌ها نور یکپارچه‌ای را برای فضاهای باز یا بسته خلق کرده و این به معنای آزادی عمل برای تغییر دکوراسیون است. علاوه بر تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) ، تفاوت در ابعاد را نیز شاهد هستیم.

از چراغ خطی توکار چه از نوع لبه دار و چه بدون لبه می‌توان روی دیوار ، سقف یا کف زمین استفاده کرد. مهندسی روشنایی نورا به صورت سفارشی چراغ خطی با عرض 1 الی 9 سانتی‌متر تولید می کند و این سفارشی سازی فقط در ابعاد نیست و رنگ بدنه ی چراغ خطی توکار نیز به صورت کاستومایز شده و در رنگ دلخواه قابل تولید است

چراغ خطی توکار لبه‌دار(F) و بدون لبه(T)  برای کدام بخش از منزل به کار می‌رود؟

شاید این سوال را در ذهن داشته باشید که با وجود تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) از هریک برای کدام قسمت از منزل استفاده می‌شود؛ به ویژه اگر به دنبال نصب آن در مناطق مسکونی باشید. با این که به این سوال در بخش‌های قبلی تا حدودی پاسخ داده شد، اما نیاز است به صورت اختصاصی به آن پرداخته شود.

این چراغ به صورت یک محصول سفارشی می‌تواند در هر اتاقی از منزل به عنوان منبعی برای طراحی روشنایی و مکمل لوازم اتاق استفاده گردد؛ نظیر تابلویی روی دیوار که زیبایی آن را چند برابر خواهد کرد. چراغ‌های توکار را می‌توانید در اتاق خود برای داشتن فضایی آرامش‌بخش نیز استفاده کنید.

داخل کمد دیواری، کنار تخت خواب، کف زمین، روی دیوار و روی سقف، سایر مناطقی است که این چراغ‌ها را می‌توان نصب کرد. چنانچه مایل به پخت و پز در فضایی نورانی باشید، می‌توانید این محصول را روی دیوار میان کابینت‌ها یا روی میز کانتر در نظر بگیرید. چراغ‌های خطی به سلیقه دلخواه برای سقف یا کف آشپزخانه یا  کمدها نیز کاربرد دارند.

بهره‌گیری از طراحی نورپردازی با درجات کم یا زیاد به سلیقه افراد بستگی دارد. نصب چراغ خطی در سالن پذیرایی، بالای میز غذاخوری و قسمت‌های خاص در درجات مختلف نور امکان‌پذیر است. در نهایت باید گفت راه‌اندازی آن در فضایی مانند نشیمن کنار کتابخانه، کنار پنجره یا کاناپه راحتی جلوی تلویزیون نیز کاربردهای خاص خودش را دارد و قطعا زیبایی بیشتری به دکوراسیون می‌بخشد.

نصب چراغ‌های خطی چه مزایایی دارد؟

با وجود تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) ، نصب هر دو این مدل‌ها مزایای زیادی دارد. استفاده بهینه از فضا در کنار طراحی دکوراسیون یکی از دغدغه‌هایی است که افراد در ساختمان‌های امروزی دارند. کوچک‌تر شدن خانه‌ها، پیشرفت در عرصه فناوری و بالا رفتن سرعت انجام کارها سبب شده افراد از فضایی کوچیک‌تر و لوازمی با حجم کم بیشتر استفاده کنند.

چراغ خطی توکار با قابلیت نصب آسان و سریع مزایای زیادی را به همراه داشته و تفاوت‌های آشکاری در مقایسه با همتایان خود دارد. حقیقتا همه افراد به دنبال محصولی با اشغال کمترین فضا و بیشترین نور ممکن هستند و به همین خاطر سر وقت این چراغ‌ها می‌روند. سایر مزایای این چراغ را در ادامه شاهد هستید:

  • چراغ مصرفی موجود در آن‌ها به صورت LED بوده و این مصرف برق را کاهش می‌دهد.
  • زیبایی بی‌اندازه این چراغ‌ها را به خاطر سادگی و مینیمال بودن نباید از یاد برد.
  • قیمت مناسب این محصول سبب شده یکی از بهترین‌ها جهت روشن کردن منازل یا مکان‌های دیگر باشد.
  • در مقایسه با چراغ‌های دیگر، چراغ‌های توکار و خطی عمری طولانی دارند.
  • نور این چراغ کاملا قابل کنترل بوده و شدت مناسبی برای روشن کردن اتاق دارد.
  • هیچ محدودیتی در تعداد، ابعاد و محل نصب این چراغ‌ها به چشم نمی‌خورد.
  • کارشناسان همواره بر عناصر زیباشناختی این چراغ‌ها در معماری و دکوراسیون تاکید دارند و با آن‌ها می‌توان فضایی زیبا و خلاقانه به وجود آورد.

آیا نصب چراغ‌ خطی توکار لبه‌دار(F) و بدون لبه(T) باید توسط نصاب انجام گیرد؟

در این مطلب به آسان بودن نصب چراغ خطی توکار اشاره کردیم. اما با توجه به تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T)، تنها در شرایطی خودتان برای نصب آن اقدام کنید که تجربه زیادی به لحاظ فنی خصوصا در عرصه برق داشته باشید. دلیل آن هم وجود برخی خطرات در زمان نصب است که امنیت افراد را در طی مراحل به خطر می‌اندازد.

شرکت‌های تولیدکننده همگی از محاسبات و فرمول‌های دقیقی برای تعیین اندازه‌های این چراغ‌ها استفاده می‌کنند و شما نیز برای نصب آن در هر مکانی باید به ابعاد توجه کنید. این نکته به همراه دانستن اطلاعاتی در مورد رنگ و متریال و جزئیات به کار رفته، در نهایت سبب می‌شود بهترین تجربه را از نورپردازی در هر محیطی داشته باشید.

نصب چراغ خطی توکار

نصب چراغ خطی توکار

نکات مهم در زمان نصب چراغ خطی توکار

چند ابزار به منظور نصب چراغ خطی توکار به بهترین شکل نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها باید فازمتر برای تشخیص برق موجود در سیم‌ها، دریل برای سوراخ کردن جای پیچ‌ها، انبردست و پیچ گوشتی اشاره کرد. هرگز فراموش نکنید که ابتدا برق واحد را قطع کنید تا به سایر مراحل نصب چراغ‌های توکار بپردازید. بعد از آن نوبت به بررسی دقیق محل مورد نظر، تعداد و اندازه چراغ‌ها می‌رسد.

با توجه به تخصصی بودن و تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T)، اگر خودتان آشنایی و تجربه کافی برای انجام این کار ندارید، حتما از تیمی متخصص کمک بگیرید. بهتر است بدنه چراغ را تراز کرده و اتصالات را حتما مورد بررسی قرار دهید. انجام تمام این مراحل به رعایت جانب احتیاط توسط شما بستگی دارد. در واقع با رعایت ایمنی و استانداردهای تعیین شده، نصب این چراغ‌ها کار دشواری نخواهد بود.

سخن پایانی

این مطلب پیرامون کاربرد خطی توکار و تفاوت نصب چراغ خطی توکار لبه دار (F) و بدون لبه (T) بود که امیدواریم از آن استفاده کرده باشید. اگر در پی تغییری کم هزینه اما شیک هستید و می‌خواهید محیط کسب و کار یا محل زندگی خود را دگرگون کنید، استفاده از این چراغ‌ها را پیشنهاد می‌دهیم. تنوع در رنگ و ابعاد این محصولات شاید باعث سردرگمی کاربران شود، اما توجه به نکات موجود در همین مطلب و بررسی پروژه‌ نورپردازی نورا برای انتخابی دقیق به شما کمک می‌کنید.

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.