مزایای استفاده از چراغ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها

نورپردازی با استفاده از چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام طراحی یک مجتمع درمانی در نظر گرفته می‌شود. هر بیمارستان از چندین بخش مختلف شامل اتاق معاینه، اتاق عمل، اتاق ریکاوری و غیره تشکیل شده است که طراحی روشنایی در هر یک باید به شیوه­‌ای خاص انجام شود.

نور استاندارد باعث افزایش دقت و کارایی در محیط‌هایی مانند اتاق عمل می‌شود. علاوه بر این، در آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های معالجه، وجود نور کافی به نحوی که بتواند به طور واقعی رنگ‌های محیط را نشان دهد، ضروری است. نورپردازی صحیح اتاق‌ها و قسمت‌های انتظار باعث افزایش راحتی بیماران و افرادی می‌شود که با آن‌ها همراه هستند. در این مقاله قصد داریم به مزایای استفاده از چراغ خطی در کلینیک و بیمارستان‌ها بپردازیم.

مزایای استفاده از چراغ خطی در بیمارستان

مزایای استفاده از چراغ خطی در بیمارستان

آشنایی با مزایای چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها

طراحی نورپردازی به شیوه خطی در واقع روشی مدرن به شمار می‌رود که برای راه‌اندازی آن از چراغ خطی استفاده می‌شود. چراغ خطی در مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها از نوع LED است و این قابلیت را دارد که نوری منسجم و مناسب را در محیط ایجاد نماید. انعطاف‌پذیری این چراغ هنگام قراردادن در پروفیل آلومینیوم افزایش می‌یابد و استفاده از این دسته از چراغ‌ها در طرح‌های متفاوت امکان‌پذیر است. چراغ خطی همچون هر محصول دیگری دارای مزایایی است که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- انعطاف‌پذیری بسیار بالا

چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها باعث شده شاهد طراحی نور بسیار گسترده‌ای باشید. اولین و مهمترین ویژگی که می‌توان به چراغ‌های خطی نسبت داد، انعطاف‌پذیری بالای آن­هاست. در نورپردازی‌های خطی، ریسه LED به ­کار گرفته می‌شود و به همین دلیل امکان به کارگیری آن‌ها به صورت صاف، خمیده و یا دیگر اشکال وجود دارد تا نور مورد نیاز را در محیط تأمین کند.

۲- تنوع گسترده

تنوع گسترده چراغ خطی باعث شده تا در ابعاد، اندازه، رنگ و دمای رنگی بسیار متفاوت در دسترس باشد. این ویژگی باعث شده تا طراح بتواند با دست باز بهترین طرح را با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مشتری تحویل دهد. تنوع گسترده چراغ‌های خطی باعث شده تا علاوه بر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در محیط‌های دیگری همچون نمایشگاه‌های ماشین و موتورسیکلت، خانه‌ها و فضا‌های عمومی به کار گرفته شوند.

چراغ خطی در کلینیک‌ها

چراغ خطی در کلینیک‌ها

۳- کنترل هوشمند

امکان اتصال چراغ خطی به دیگر امکانات هوشمند وجود دارد تا بتوان کار‌هایی همچون کنترل سطح روشنایی، خاموش و یا روشن کردن چراغ‌ها و ساخت الگو‌های نوری را از راه دور انجام داد. چراغ‌های خطی با سیستم کنترل از راه دور و اپلیکیشن‌های موبایل قابل کنترل هستند. این ویژگی باعث شده تا کاربر به راحتی از این سیستم نورپردازی استفاده کند.

۴- ادغام نور‌های خطی با یکدیگر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چراغ‌های خطی با یکدیگر به راحتی متصل می‌شوند. این ویژگی علاوه بر ایجاد تنوع بالاتری برای سیستم نورپردازی منجر به ایجاد روشنایی می‌شود که مناسب و مورد دلخواه کاربر است.

چراغ خطی در بیمارستان

چراغ خطی در بیمارستان

۵- کاربری ساده

از آن جایی که چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها به راحتی نصب و تنظیم می‌شوند، نحوه کار با آن‌ نیز آسان است و بدین ترتیب افراد می‌توانند بهترین استفاده و نتیجه را از این سیستم نورپردازی اخذ کنند.

۶- توزیع منسجم نور

توزیع یکنواخت و منسجم چراغ خطی از دیگر ویژگی‌هایی است که در این دسته از چراغ‌ها یافت می‌شود. احتمالاً هنگام استفاده از چراغ‌های معمولی متوجه سایه، اشباع نوری و یا نقاط تاریک در فضا شده باشید، با استفاده از چراغ خطی دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

با خرید چراغ خطی شاهد پخش نور به شکلی منسجم و یکنواخت خواهید بود و بدین ترتیب هیچ گونه اختلافی در محیط از لحاظ نوری وجود نخواهد داشت. این مزیت مهم باعث شده تا کاربر راحتی در دید را تجربه کند، در حالیکه سایه‌ای مشاهده نشده و حتی در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

چراغ خطی در کلینیک‌ها

چراغ خطی در کلینیک‌ها

۷- طراحی زیبا و افزایش زیبایی فضا

بسیاری از چراغ‌های مورد استفاده در شیوه نورپردازی خطی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان زیبایی بیافرینند. استفاده از چراغ‌های خطی، محیطی که با آن‌ها آراسته می‌شود را از نظر بصری دلپذیرتر خواهد کرد علاوه بر این، استفاده از این چراغ‌ها به فضای مدرن و شیک اتاق می‌افزاید.

چراغ خطی در بیمارستان

چراغ خطی در بیمارستان

۸-قابل استفاده در تمامی محیط‌ها

روشنایی یکنواخت، مناسب و جذاب این چراغ‌ها امکان قرارگیری بهینه آن‌ها را در محیط‌های مختلف فراهم می‌کند. علاوه بر استفاده از چراغ خطی در مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها، می‌توان به راحتی در مغازه‌ها و خانه‌های کوچک نیز از آن‌ها استفاده کرد. این روش نورپردازی، محیط‌ها و فضا‌های بزرگ مانند‌ ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و حتی مراکز خرید بزرگ را به زیباترین شکل نورپردازی می‌کند.

۹- کاهش مصرف انرژی

از آن جایی که در نورپردازی خطی از LED استفاده می‌شود، نسبت به انواع چراغ‌های دیگر انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. این امر امکان روشنایی کامل محیط را بدون تحمیل هزینه‌های بسیار بالای مصرف انرژی فراهم می‌کند.

چراغ خطی در کلینیک‌ها

چراغ خطی در کلینیک‌ها

۱۰- عمر طولانی

اگر چراغ‌های LED مورد استفاده در روشنایی خطی به خوبی نگهداری شوند، عمر مفید بالایی دارند و می‌توانند برای سال‌های طولانی بدون مشکل کار کنند. این چراغ­ها نه تنها هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی را کاهش می‌دهند، بلکه اثرات منفی بر محیط زیست را نیز کاهش می‌دهند.

۱۱-قابلیت تنظیم میزان نور

میزان نور استفاده شده در اکثر چراغ‌های خطی قابل تنظیم است. این ویژگی باعث می‌شود تا نور محیط در زمان‌های مختلف بر حسب نیاز تنظیم شود تا نور محیط همیشه مناسب باشد.

۱۲- تولید حرارت کم

گرما هنگام استفاده از لامپ‌های سنتی و بسیاری از روش‌های روشنایی سنتی دیگر تولید می‌شود. این گرما به ویژه در تابستان آزاردهنده است و نیاز به استفاده از کولر یا سایر وسایل خنک‌کننده با کارایی بالاتر دارد. ساطع شدن گرما از چراغ تنها باعث ایجاد مزاحمت برای اطرافیان شما می‌شود، بلکه مصرف انرژی را نیز افزایش می‌دهد. اما لامپ‌های LED که در روشنایی خطی استفاده می‌شوند، گرمای کمی تولید می‌کنند که دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

چراغ خطی در کلینیک‌ها

چراغ خطی در کلینیک‌ها

اصول نورپردازی با استفاده از چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها

نورپردازی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌تواند بر بهبود و سلامت بیماران و همچنین وضعیت روانی آن‌ها تأثیر بگذارد. چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها می‌تواند آرامش را برای کارکنان و بیماران تضمین کند و البته نور لازم را در طول اقدامات پزشکی نیز فراهم می‌کند. نورپردازی هر قسمت بر اساس اصول خاصی انجام می‌شود و دریافت مشاوره نورپردازی در این زمینه بسیار مهم است.

نورپردازی و استفاده از رنگ‌های مناسب در اتاق‌های بیمارستان می‌تواند وضوح بصری را در محیط بهبود بخشد، خطا‌های حرفه‌ای را کاهش دهد و در نهایت افسردگی و دیگر بیماری‌ها را کاهش دهد. بدن انسان همیشه به نور کافی نیاز دارد که می‌تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی تأمین شود. نور نادرست در اتاق معالجه می‌تواند مشکلات جدی برای افراد به خصوص بیماران ایجاد کند.

چراغ‌های LED در حین کار گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و این گرما اجازه می‌دهد تا دمای اتاق به راحتی کنترل شود. علاوه بر این، استفاده از پنل‌های ال‌ای دی در روشنایی بیمارستان‌ها مقرون به صرفه‌تر از لامپ‌های فلورسنت و هالوژن است. تنها نکته‌ای که هنگام انتخاب و نصب نور LED باید در نظر داشته باشید این است که با تجهیزات پیچیده پزشکی تداخل نداشته باشد. در این قسمت قصد داریم تا اصول نورپردازی را در قسمت‌های مختلف بیمارستان بررسی کنیم.

چراغ خطی در کلینیک‌ها

چراغ خطی در کلینیک‌ها

نورپردازی ورودی بیمارستان

روشنایی سالن ورودی بیمارستان باید افراد را قادر سازد تا به محض ورود، مسیر خود را انتخاب کنند. از سوی دیگر، نورپردازی دیوار‌های ورودی بیمارستان نیز مهم است، زیرا نمای پویاتری به فضای ورودی می‌بخشد.

نورپردازی قسمت پذیرش

پذیرش در واقع یک مکان مشترک در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود و اولین جایی است که افراد پس از ورود به سالن به آن ‌می‌روند. محیط پذیرش باید از نظر نور با بقیه اتاق متضاد باشد یا طوری طراحی شود که از بقیه قسمت‌ها و بخش‌ها متمایز باشد.

نورپردازی فضای انتظار

فضای انتظار در بیمارستان‌ها نیاز به روشنایی با شدت بالا دارند. از طرفی این نور نباید مزاحم باشد ، بلکه فضای آرامش بخشی را برای بیمار و همراهانش ایجاد کند. در اتاق‌های انتظار، مسیر‌های ورود و خروج افراد از مکان‌های مختلف باید روشن باشد.

چراغ خطی در فضای انتظار بیمارستان

چراغ خطی در فضای انتظار بیمارستان

نورپردازی راهرو

راهرو‌های بیمارستان اغلب فضا‌های شلوغی هستند که می‌توان با انواع چراخ‌های خطی و یا سقفی آن را نورپردازی کرد. استفاده از پنل‌های ال‌ای­دی و چراغ‌های خطی در راهروی مراکز درمانی افزایش چشمگیری داشته است. این چراغ‌ها نه تنها نور محیطی زیادی را به داخل اتاق ساطع می‌کنند، بلکه به لطف فناوری LED می‌توانند در هزینه قبض برق شما نیز صرفه‌جویی کنند.

استفاده از چراغ خطی در اتاق‌های بستری

هنگام روشنایی اتاق‌های بستری باید توجه داشت که بهتر است از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی استفاده شود. علاوه بر این، استفاده از نور در این اتاق‌ها باید بسته به شرایط بیمار یا همراه او سازگار باشد. البته بالای تخت هر بیمار چراغ مخصوصی وجود دارد که پزشکان و کادر پرستاری می‌توانند در معاینات از آن استفاده کنند.

با توجه به مزایایی که برای چراغ‌های خطی وجود دارد، استفاده از این دسته از چراغ‌ها در زندگی روزمره بسیار مهم است. استفاده از این چراغ‌های سفارشی کم مصرف برای روشنایی نقش بسیار ویژه‌ای در صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد. اگر می‌خواهید کم مصرف‌ترین و بادوام‌ترین چراغ‌ها را برای محیط کار خود خریداری کنید، بهتر است با انتخاب فروشنده‌ای معتبر و با سابقه این کار را انجام دهید تا از نتایج بهینه آن بهره‌مند شوید.

چراغ خطی در اتاق بستری بیمارستان

چراغ خطی در اتاق بستری بیمارستان

چراغ‌های خطی چقدر عمر می‌کنند؟

به طور کلی، هر چه دمای یک LED بالاتر باشد، طول عمر آن کمتر است. بنابراین، چراغ‌های LED مختلف دارای به اصطلاح هیت سینک برای پشتیبانی از تبادل حرارت و خنک‌کننده هستند. در لامپ‌های LED خطی، بدنه لامپ معمولاً از آلومینیوم اکسترود شده ساخته شده و وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. بنابراین هنگام خرید به محصولی که طول عمر بالایی و تبادل حرارت خوبی دارد، دقت کنید.

چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها دارای محفظه‌های آلومینیومی با ضریب انتقال حرارت بالا هستند که به توزیع یکنواخت نور در سراسر اتاق بدون تابش خیره‌کننده کمک می‌کند. چراغ‌های خطی از جمله محصولاتی هستند که برای ادارات، فضا‌های تجاری، آموزشی، بانک‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و… مناسب هستند و هیچ محدودیتی در طول و ارتفاع نصب این چراغ‌ها وجود ندارد، یعنی می‌توانید این چراغ‌ها را به صورت خطی نصب کنید و از روشنایی خطی و یکنواخت اطمینان حاصل کنید.

عوامل موثر بر قیمت چراغ­های خطی

قیمت چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها

برخی از مهم‌ترین عواملی که قیمت چراغ خطی در مراکز درمانی و بیمارستان ها را تعیین می‌کنند را بررسی کرده‌ایم :

توان مصرفی

چراغ‌های خطی در مصرف برق و جریان نوری بسته به عرض و نوع ماژول نور بسیار متفاوت هستند. در واقع با افزایش عرض و قرار دادن ماژول‌های خطی بیشتر در عرض ، توان نوری افزایش می‌یابد و بر این اساس قیمت نیز افزایش خواهد یافت

پروفیل چراغ‌های خطی

به طور معمول پروفیل در چراغ‌های خطی از آلومینیوم ساخته می‌شوند که علاوه بر سبک بودن ، به عنوان یک هیت سینک مناسب برای تبادل حرارت بین ماژول و محیط عمل می‌کنند. عوامل تعیین‌کننده قیمت فریم آلومینیومی عبارتند از ضخامت ورق، عرض، تعداد هیت سینک‌ها و رنگ پوسته که می‌تواند به صورت الکترواستاتیک پودری یا آنودایز شود.

دیفیوزر چراغ‌های خطی

به عنوان یک پخش‌کننده نور، دیفیوزر یکی از اجزای مهم تعیین‌کننده کیفیت در چراغ‌های خطی است. بنابراین هر چه دیفیوزر باکیفیت‌تری در این دسته از چراغ‌ها به کار گرفته شود، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

درایو

درایو در حقیقت منبع تعذیه چراغ‌های خطی محسوب می‌شود و به همین دلیل کیفیت بالای آن منجر به افزایش طول عمر محصول خواهد شد. این فاکتور نیز بر قیمت چراغ خطی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تأثیر می‌گذارد.

نکات مهم برای خرید چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها

مهم‌ترین نکته در خرید چراغ­ خطی در بیمارستان‌ها و کلینیک­‌ها ، یافتن یک شرکت قابل اعتماد و مطمئن است. زیرا برخی از تولیدکنندگان کیفیت و کارایی را نادیده می‌گیرند و محصولاتی را با قیمت‌های بالاتر وارد بازار می‌کنند.

این مسأله برای پروژه‌های متوسط و بزرگ که متقاضی طراحی نورپردازی هستند، می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. زیرا آن‌ها محصولات پایین‌تری را با هزینه اضافی ارائه می‌دهند. بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری از کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

استفاده از چراغ خطی در فضاهایی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که در چنین فضاهایی نور و روشنایی تاثیر بسیار مهمی بر روحیه افراد و حتی نتایج درمانی دارند. چراغ خطی را می‌توان به صورت چراغ سفارشی و مخصوص بیمارستان نیز سفارش داد. شرکت مهندسی روشنایی نورا همواره در تلاش است تا محصولات باکیفیتی را مناسب فضاهای مختلف اعم از بیمارستان‌ها ارائه دهد. پروژه های نورپردازی نورا تاکنون توانسته رضایت مشتریان زیادی را جلب کند و این نشان‌دهنده کیفیت و کارایی محصولات است.

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.