نکاتی درباره ی اصول روشنایی و نورپردازی هتل

نورپردازی هتل به منظور نمایش بهتر جزئیات ساختاری، می‌تواند به وسیله سیستم‌های نوری ویژه‌ای انجام شود. با توجه به اینکه بخش گسترده‌ای از طراحی دکوراسیون به واسطه نحوه نورپردازی نمایش داده می‌شود، لازم است به محل قرارگیری منبع نور،‌ زاویه تابش، نوع سیستم نوری، رنگ و دمای نور و فاکتورهای مختلفی از این قبیل توجه شود. در حقیقت معماری در زبان جدید خود، سراغ کاربرد نور و سایه و تاثیر آن‌ها در نمایش جزئیات رفته است. به همین خاطر ابزار و سیستم‌هایی که امروزه برای نورپردازی انواع محیط در نظر گرفته می‌شود، متناسب با فضا هستند و با توجه به نیازهای یک محیط، از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردارند. با توجه به تنوعی که در رابطه با سبک‌های نورپردازی و منبع‌های نوری برای استفاده در نورپردازی هتل مطرح می‌شود، در ادامه قصد داریم به منظور ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه، شما را با اهمیت نورپردازی، انواع سیستم‌های نوری مناسب و فاکتورهای مطرح در طراحی نورپردازی هتل، آشنا کنیم.

 

اصول نورپردازی هتل

اصول نورپردازی هتل

دلایل اهمیت نورپردازی هتل

هتل‌ها همگی عملکرد مشابهی دارند و این ساختار ظاهری آن‌هاست که در وهله اول سبب جلب توجه مسافران می‌شود. از این رو در معماری بیرونی و دکوراسیون داخلی هتل‌ها به مراتب بیشتر از هر جای دیگری توجه شده است. در این بین نور به یکی از اصلی‌ترین پارامترها تبدیل شده که می‌تواند با توجه به نحوه قرارگیری، روی نتیجه نمایشی موثر واقع شود. در ادامه برخی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت نورپردازی در هتل مطرح شده است:

چرا نورپردازی هتل مهم است

چرا نورپردازی هتل مهم است

1) تاثیر نورپردازی هتل در نمایش بافت

همانطور که می‌دانید، نور با تابش از زاویه‌های مختلف و ایجاد سایه در برخورد با موانع، سبب نمایش تکسچر یا همان بافتی می‌شود که در بخش‌های مختلف یک سازه در نظر گرفته شده. از این رو برای نمای بیرونی بناها، اغلب استفاده از نور مناسب با زاویه درست، عاملی برای جلوه‌گری بافت به شمار می‌رود. در نماهای داخلی هم بافت می‌تواند به شکل ویژه‌ای در ساختار دیوار لحاظ شود و در نتیجه با استفاده درست از نور، در بهترین حالت ممکن نمایش داده شود.

 

2) تاثیر نورپردازی هتل در نمایش جزئیات

نور با قرارگیری در فاصله و زاویه درست، عاملی برای به تصویر کشیدن جزئیات خواهد بود. زمانی که یک بنا با استفاده از ظرافت بسیار در کاشی‌کاری و یا نماسازی با سنگ نما طراحی شده، با استفاده از نور می‌تواند ظرافت خود را شدت ببخشد. در واقع نور عاملی برای تاکید روی زیره‌کاری‌هاست. این ویژگی‌ در رابطه با اهمیت نور، حتی در دکوراسیون داخلی هم مطرح می‌شود. در نتیجه از طریق نور می‌توان جلوه بهتری به سازه بخشید.

3) تاثیر نورپردازی هتل در فضاسازی

نور نه تنها در نما و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد، بلکه می‌تواند به طور گسترده در حوزه فضاسازی مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به اینکه منبع‌های مختلف نوری از قابلیت نصب متفاوتی برخوردار هستند، بسته به شرایط هر فضا، می‌توان از سیستم مناسبی بهره گرفت. این فضاسازی حتی بر روی دیوارها به منظور نمایش تابلوها مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

4) تاثیر نورپردازی هتل در روشنایی محیط

در نهایت اصلی‌ترین دلیلی که سبب شده تا نور در هر محیطی حضور پیدا کند، مربوط به روشنایی محیط است. از این رو بخشی از منبع‌های نوری تنها به این منظور طراحی و ساخته می‌شوند و غالبا هیچ ساختار منحصربه‌فردی برای عملکرد خاص خود ندارند. این نوع منبع‌های نوری از نظر تعادل دما اهمیت ویژه‌ای دارند و اغلب از نورهای ترکیبی مهتابی و آفتابی گزیده می‌شوند تا سبب آزار چشم افراد حاضر در محیط نشوند.

 

به طور کلی این دسته از دلایل، سبب شدند تا امروزه نورپردازی شاخه‌های مختلفی پیدا کند و در نتیجه آن سیستم‌های نوری با قابلیت بیشتر طراحی و ساخته شوند. به همین دلیل توجه به نقش، هدف و در واقع کاربرد نور، به افراد در زمینه انتخاب چراغ مناسب تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

4 بخش اصلی مختلف نورپردازی هتل

یک هتل هم از نمای بیرونی برخوردار است و هم مانند خانه نیاز به نورپردازی مناسب دارد. همچنین در هتل‌ها بسته به ظرفیت آن، غذاخوری، آسانسور، لابی، استخر و بخش‌های دیگری، تعریف می‌شود. در نتیجه باید به نیازهای نورپردازی ویژه در هر محیط توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که اغلب توجه به لابی و نمای بیرونی، در اولویت قرار می‌گیرد تا در وهله اول نظر مسافران را به خود جلب کند. در ادامه منبع‌های نوری مختلف و ویژگی‌هایی که دارند، برای بخش‌های متفاوت مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده‌ است:

1) نورپردازی نما

به منظور طراحی نورپردازی ایده‌آل برای نمای ساختمان یک هتل، می‌توان از انواع چراغ‌ها با سبک‌های نورپردازی متنوع بهره گرفت. در صورتی که هدف نورپردازی استاتیک یا ثابت باشد، می‌توان از چراغ‌های مخصوص ال ای دی به طور تک رنگ و یا چند رنگ بهره گرفت. در این سبک نورپردازی، چیپ‌های ال ای دی متنوع در چراغ استفاده می‌شود. در مقابل امکان نورپردازی داینامیک یا متحرک هم وجود دارد که چندان برای هتل‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر مناسب مراکز خرید است.

 

2) نورپردازی لابی

در بخش لابی، لازم است اعلاوه بر چراغ‌های معمول برای روشنایی، به استفاده از نورپردازی تزئینی هم توجه داشته باشید. به این منظور استفاده از نورپردازی در سقف به صورت توکار، می‌تواند به ایجاد ساختارهای مختلف کمک کند. به علاوه لازم است از چراغ‌های زینتی بهره بگیرید که به طور کاملا تزئینی، جلوه بهره به فضای داخلی لابی بدهد. تعداد این چراغ‌ها و ابعادی که دارند، به فضای لابی بستگی پیدا می‌کند. نوع چراغ هم با توجه به سبک دکوراسیون داخلی هتل‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.

نورپردازی لابی هتل

نورپردازی لابی هتل

3) نورپردازی راهرو هتل

برای اینکه فضای راهرو به سیستم نوری مجهز شود، نیازی به استفاده از نورهای تزئینی و زیبا نخواهد بود؛ بلکه می‌توان از انواع چراغ‌های هالوژن ال ای دی و ریسه‌های ال ای دی بهره گرفت. در واقع راهرو تنها به چراغ به منظور ایجاد نور و روشنایی نیاز خواهد داشت. به علاوه فراموش نکنید که برای بخش آسانسور هم باید فضای نوری به‌خصوصی را در نظر بگیرید. اینکار به لحاظ ایجاد تزیینات و طراحی متناسب با سبک معماری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

4) نورپردازی اتاق‌های هتل

در یک هتل بسته به ظرفیت طبقات، تعداد معینی اتاق در نظر گرفته می‌شود که اغلب از میزان نور یکسانی برخوردار نیستند. در واقع جهت قرارگیری اتاق‌ها سبب می‌شود تا به ازای هر اتاق شرایط متفاوتی جهت قرارگیری پنجره فراهم آورده شود. از این رو میزان روشنایی اتاق‌هایی که در هر جهت از یک واحد قرار دارند، متفاوت خواهد بود. به همین دلیل باید از منبع نوری مناسبی بهره گرفته شود که با توجه به نیاز اتاق به نور، مقدار مناسبی روشنایی داشته باشد.

به طور کلی هر فضا با استفاده از چراغ‌های مخصوص روشن می‌شود و بسته به ظرفیتی که برای اعمال تزئینات دارد، می‌توان تنوع بسیاری را در مورد نوع چراغ و سیستم نوری تعریف کرد. از این رو لحاظ محل نصب منبع نوری و میزان دسترسی آن به روشنایی، به انتخاب انواع مناسب در میان نورپردازی‌های مختلف، کمک خواهد کرد.

 

نکات مهم نورپردازی هتل

با توجه به اهمیت نورپردازی هتل و نقشی که در نمایش ساختار بنا دارد، باید پارامترهای ویژه‌ای را در رابطه با انتخاب نوع چراغ و نحوه قرار دادن آن در فضا در نظر بگیرید. برخی از بارزترین این خصوصیات و پارامترها در رابطه با نکاتی است که در ادامه به طور موردی مطرح شده و به آشنایی بیشتر با فضا و عملکرد نور کمک می‌کند :

دلیل اهمیت نورپردازی هتل

نکات مهم در نورپردازی هتل

توجه به سبک معماری

توجه داشته باشید که سبک معماری بنا به طور ویژه‌ای در انتخاب نحوه نورپردازی موثر واقع می‌شود. در واقع هتل‌هایی با معماری کلاسیک، با انواع سنتی و یا انواع مدرن، نیاز به نورپردازی منحصربه‌فرد خود دارند. در نتیجه حتی به منظور تناسب نور فضا، سیستم‌های نورپردازی مختلف، با قابلیت تناسب با سبک‌های متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند که به انتخاب درست‌تر شما کمک می‌کنند. به همین دلیل نیاز به مشاوره روشنایی به طور جدی مطرح می‌شود.

 

انتخاب منبع نوری باکیفیت

منظور از کیفیت می‌تواند در رابطه با مصرف انرژی، میزان روشنایی، گرمای تولیدی و یا حتی طول عمر چراغ باشد. در نتیجه به منظور برخورداری از یک سیستم نوری مقرون‌به‌صرفه‌، بهترین کار انتخاب چراغ‌های بادوام و با کیفیت بالا در انتشار نور خواهد بود. در نظر داشته باشید که نور نباید سبب اذیت چشم شود.

علاوه بر این پارامترها، در نظر داشتن فاکتورهای مربوط به میزان روشنایی با توجه به نور موجود در محیط و رنگ‌های نور، همگی بستگی به شرایط هتل خواهند داشت. از این رو لحاظ این دسته از فاکتور، با در نظر داشتن راحتی چشم، می‌تواند از دیگر فاکتورهای مطرح در انتخاب باشد.

سخن پایانی

با توجه به تمامی آنچه که تا اینجا در رابطه با نورپردازی هتل گفته شد، می‌توان پارامترهای مختلف را مورد توجه قرار داد که به این واسطه می‌توان شرایط بهتری را در روند نمایش فضای داخلی و خارجی فراهم آورد. از این رو به کمک مشاوره نورپردازی فضاهای مختلف، می‌توانید شرایط را برای نورپردازی درست فراهم آورده و از سیستم‌ها و منابع نوری ایده‌آل بهره بگیرید. پروژه‌های نورپردازی نورا، با ارائه بهترین خدمات در این زمینه، نتایج ایده‌آل شما را به همراه خواهند داشت.

جستجو کردن

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.