بررسی نورپردازی بیمارستان و انتخاب چراغ مناسب برای این فضا

نورپردازی بیمارستان با توجه به بخش‌های مختلف، به طور متفاوتی انجام می‌شود. در واقع یک محیط بیمارستانی، نیاز به دسترسی بالا به روشنایی دارد تا درمان و انجام خدمات مختلف درمانی، در بهترین حالت انجام شود. به همین دلیل انواع چراغ‌ها در محیط‌های مختلف نصب می‌شود تا علاوه بر تامین سطح روشنایی مورد نیاز، به فراهم آوری شرایط برای دقت در عملکرد کادر درمان کمک کند. از این رو در ادامه قصد داریم با پرداختن به طراحی روشنایی بیمارستان، اطلاعات بیشتری نسبت به دلایل اهمیت نورپردازی، انواع چراغ مناسب برای فضاهای مختلف و نکات مربوط به مشاوره نورپردازی ، در اختیار شما قرار دهیم.

دلایل اهمیت نورپردازی بیمارستان

با توجه به اینکه بیمارستان محیطی برای درمان و بهبود بیماران است ، باید فضای داخلی آن با پویایی طراحی شود که حس زندگی در آن جریان داشته باشد. با این حال رنگ‌های مورد استفاده در نورپردازی همواره رنگ‌های سرد هستند که دمای کمتری دارند.

روشنایی بیمارستان، باید به گونه‌ای باشد که سبب آزار چشم بیماران نشود. به همین دلیل نورپردازی بیمارستان به طور جدی اهمیت پیدا می‌کند. از طرفی لازم است از سیستم‌های نوری‌ مناسبی بهره گرفته شود که هزینه‌های بالای قبض برق را به همراه نداشته باشند.

در نظر داشتن این موارد در رابطه با طراحی نورپردازی اصولی بیمارستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به طور جدی روی کیفیت سیستم نوری و عملکرد بهتر آن‌ها موثر واقع می‌شود. به همین دلیل استفاده از مشاوره روشنایی در زمینه نورپردازی بیمارستان می‌تواند مانع اتلاف انرژی شده و هزینه‌های مربوط به برق بیمارستان را کاهش دهد. همچنین از ایجاد نور بیش از حد و با کمتر از حد نیاز جلوگیری کرده و تعادل را در محیط فراهم می‌آورد.

دلایل اهمیت نورپردازی بیمارستان

دلایل اهمیت نورپردازی بیمارستان

انواع نورپردازی بیمارستان

چراغ‌هایی که برای محیط و نورپردازی بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از برخی خصوصیات اصلی برخوردار باشند. به طوری که گرمای زیادی تولید نکنند و اشعه مضری از خود ساطع نکنند. استفاده از چراغ‌های ال ای دی به سبب تولید حرارت کمتر، گزینه مناسبی بوده که به کنترل بهتر دمای اتاق کمک می‌کند. به همین دلیل به جای چراغ‌های فلورسنت و هالوژن، از پنل‌های ال ای دی بهره گرفته می‌شود.

از طرفی چراغ‌های ضدعفونی UV در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بیمارستان‌ها برای تصفیه و ضدعفونی هوا در بیمارستان‌هایی که افراد در آن‌ها آسیب‌پذیرتر هستند، استفاده می‌شود. در واقع این نوع سیستم و منبع نوری، به منظور تامين نور در عین توجه به سلامت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه هر یک از قسمت‌های مختلف موجود در بیمارستان به طور جداگانه مطرح شده و به ارائه توضیحات اختصاصی در رابطه با هر فضا پرداخته شده است:

طراحی نورپردازی ورودی و پذیرش

ورودی و پذیرش بیپارستان، اولین بخش‌هایی هستند که یک بیمار در ورود به بیمارستان، با آن‌ها مواجه می‌شود. در این بخش‌ها نیاز به نور تنها با هدف روشنایی و پویایی محیط مطرح خواهد بود. از این رو اغلب چراغ‌های ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نورپردازی پذیرش بیمارستان

نورپردازی پذیرش بیمارستان

طراحی نورپردازی راهروهای بیمارستان

در مورد راهروها اغلب از پنل‌های ال ای دی و یا چراغ‌های خطی ال ای دی بهره گرفته می‌شود. البته برای قسمت راه‌پله عموما چراغ سنسوردار توصیه می‌شود تا در هزینه‌های برق صرفه‌جویی صورت بگیرد. قدرت روشنایی چراغ‌هایی که برای راهرو در نظر گرفته می‌شود، باید با توجه به مساحت لحاظ شود. همچنین همین فاکتور مساحت می‌تواند تعداد پنل‌های نوری را تعیین کند‌.

طراحی روشنایی اتاق‌های بستری در بیمارستان

برای اتاق بستری به دلیل حضور دائم بیمار، به کارگیری نور طبیعی در کنار منبع نور مصنوعی، ضرورت بسیاری دارد. علت این موضوع هم طبیعتا جلوگیری از آزار چشم و اذیت شدن بیمار است. از این رو برای تامین نور مورد نیاز پزشک، اغلب یک سیستم نور مجزا بالای هر تخت نصب می‌شود که به پزشک در حین معاینه کمک بسیاری می‌کند.

 

نورپردازی اتاق بستری بیمارستان

نورپردازی اتاق بستری بیمارستان

نورپردازی اتاق جراحی در بیمارستان

برای بخش جراحی، تنها به سیستم نور برای روشنایی فضا کفایت نمی‌شود و لازم است منابع نوری مجزا با قدرت بالایی بهره گرفته شود که قابلیت تنظیم زاویه و شدت نور را داشته باشند. از این رو اتاق جراحی همواره به عنوان حساس‌ترین بخش برای نورپردازی مورد معرفی قرار می‌گیرد که معمولا در این فضا از پنل سقفی استفاده می شود.

نورپردازی اتاق جراحی

نورپردازی اتاق جراحی

3 چراغ پرکاربرد در نورپردازی بیمارستان

با توجه به نیازهای مختلفی که برای فضاهای متفاوت  یک بیمارستان مطرح می‌شود، سیستم‌های نوری متنوع و متناسبی طراحی شده‌اند که هر یک از قدرت عملکردی به خصوصی برخوردار هستند. برخی از کاربردی‌ترین این چراغ‌ها که برای بخش‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل مواردی هستند که در ادامه مطرح شده‌اند:

1) چراغ سقفی

چراغ سقفی که می‌تواند در انواع روکار و توکار باشد، به شیوه‌های مختلف در فضای متفاوت نصب می‌شود. چراغ‌های سقفی دارای اشکال مختلفی چون مربع، مستطیل، مکعبی، گنبدی و دایره‌ای هستند و به دلیل قابلیتی که در صرفه‌جویی انرژی دارند، در محیط‌هایی چون پذیرش و سالن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نورپردازی چراغ سقفی در بیمارستان

نورپردازی چراغ سقفی در بیمارستان

2) پنل سقفی

پنل سقفی هم بسته به ساختار و نحوه نصب، در انواع روکار و توکار توصیف می‌شوند. استفاده از این نوع چراغ در سالن‌ها و راهروهای بیمارستانی به طور گسترده‌ای کاربرد دارد. هالوژن، ال‌ ای دی، اس‌ ام دی و سی او بی ، متداول‌ترین انواع پنل ال ای دی هستند. این نوع چراغ‌ها به سبب طراحی مدرن و نیز طول عمر بالایی که دارند، به عنوان گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ مورد معرفی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که پنل‌های ال ای دی توکار، علاوه بر روشنایی، اشعه UV ساطع می‌کنند که سبب از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در فضا می‌شوند.

نورپردازی پنل سقفی در بیمارستان

نورپردازی پنل سقفی در بیمارستان

3) چراغ خطی

چراغ خطی روکار و توکار، هم نمونه دیگری از انواع چراغ‌های مورد استفاده در فضای بیمارستانی هستند. انواع چراغ خطی روکار برای بیمارستانی که سقف آن از قبل کار شده، نیاز به ایجاد حفره و برش را برطرف می‌کنند. این نوع چراغ‌ها به نسبت چراغ‌‌های مهتابی، گزینه‌های مناسب‌تری هستند. چراغ خطی آویز نیز با قابلیت پخش نور یکنواخت، گزینه‌ای است که به لحاظ صرفه‌جویی شرایط مناسبی را فراهم می‌آورد. این نوع چراغ می‌تواند با توجه به طراحی و ساختار مدرنی که دارد فضای ایده‌آلی را در راهروها ایجاد کند‌. با این حال اغلب از پنل‌های ال ای دی بیشتر از چراغ‌های آویز بهره گرفته می‌شود.

نورپردازی چراغ خطی در بیمارستان

نورپردازی چراغ خطی در بیمارستان

سخن پایانی

به طور کلی با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در رابطه با مشاوره نورپردازی بیمارستان گفته شد، در صورت انجام پروژه برای این فضا، بهترین کار استفاده از چراغ‌های مناسب با توجه به فضا و در نظر داشتن عملکرد منبع نوری برای محیط است. از این رو مجموعه نورا با در نظر داشتن تمامی نکات، در ارائه پروژه‌های نورپردازی در این زمینه، بهترین چراغ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید در بهترین حالت روشنایی مورد نیاز محیط بیمارستانی را تامین کنید.

جستجو کردن

آخرین مقالات نورا لایتینگ

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.